20
43
ondervonden dat is sterk. Een ander steekt den werk
gever een pluim op zijn hoed, omdat hij zijn werkjongen
steeds ruime gelegenheid geeft de school te bezoeken. Ook
de Landsdrukkerij en de Coöperatieve Verbruiksvereeniging
,,de Volharding” worden in dit opzicht geroemd. Dat som
mige jongens, na een langen werkdag te vermoeid zijn om
al hun aandacht aan het onderwijs te wijden ziedaar een
bekende klacht.
De vlijt en vorderingen worden voldoende, ruim voldoende
goed, zeer goed genoemd. Een enkel hoofd noemt de vorde
ringen van goed tot gering.
Niet allen hebben den tijd van hun werkplaats naar huis
te gaan, om zich te wasschen, en komen dus minder frisch
ter school, dan zij en de onderwijzer zouden wenschen. Andere
opmerking omtrent de reinheid der leerlingen, die in den
regel wordt geprezen, is niet gemaakt. Veel meisjes onder
scheiden zich door nette kleeding. De lessen in nuttige
handwerken, waarin kleedingstukken worden gemaakt, die
de leerlingen bij het eind van den cursus ontvangen voor
eigen gebruik, zullen op die netheid gunstigen invloed
oefenen.
Het onderwijs in lezen, nederlandsche taal en rekenen
blijft de kern vormen, waaromheen zich aansluit dat in
vaderlandsche geschiedenis, natuurkunde, zingen, handwerk,
kartonwerk en teekenen voor de jongens, het verstellen en
maken van onderkleeding en het koken voor de meisjes.
Vervolgens Fransch, gezondheidsleer, kasboekhouden, steno
graphic, machinesdhrijven, algemeene kennis. Aan het schoon
schrijven kon meer tijd besteed worden. Wat onder sommige
vakken moet begrepen worden, z. a. onder het kasboek
houden, zingen en rekenen, zou nader omschreven kunnen
orden, omdat hierbij met verschillende maat wordt gemeten.
De beoefening der Fransche taal blijft in onze hofstad groote
bekoring houden. Het vooruitzicht in een atelier, een mode
winkel of als kamenier werkzaam te zijn of des zomers
vreemdelingen- in hun taal te woord te staan, wekt in vele
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
huis mede.
In de school Hoefkade brengen de meisjes haar eigen te verstellen werk van