i
20
44
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
meisjes het niet altijd bevredigd verlangen, die taal der mode
te leeren spreken. Het is echter opmerkelijk, hoe sommige
leerlingen in korten tijd een aardige hoeveelheid kennis
opdoen.
Wat genoemde algemeene kennis betreft hoogst nuttig
is de behandeling van wetten voor Verzekering tegen onge
vallen, van Militie en Rijkspostspaarbank, de Kinderwetten,
het Arbeidscontract, onze Staatsinstellingen, het lezen van
een courant in boekvorm, waarbij de onderwijzer tal van
wetenswaardigheden kan aanbieden, die anders zelden of
nooit in het brein der jonge menschen worden gebracht.
De Commissie meent te moeten betreuren dat het op de
herhalingsscholen gevolgde leerplan aan niemand» goed
keuring is onderworpen een onvermijdelijk gevolg daarvan
is toch dat herhalingsscholen ontaarden (al worden zij druk
bezocht.) De Commissie heeft hier bepaaldelijk op ’t oogde
scholen D 1 en D 2, waarvan ’t onderwijs aansluitend be
hoort te zijn aan dat op de burgerscholen, maar waar als
regel leerlingen worden toegelaten wier kennis zeer verte
ten achter is, tot schade van andere leerlingen. De Commissie
vermeent dat een eenvormig leerplan op de dagscholen het
herhalingsonderwijs zou ten goede komen.
De leermiddelen zijn meest overal in gnnstigen toestand
een enkele klacht uitgezonderd over gebrek aan geld om
gewenschte middelen voor het aanschouwelijk onderwijs aan
te schaffen.
Het aantal schrijfmachines, 2, is te klein, om allen leer
lingen een voldoende beurt te geven. Die enkele, hun
afgepaste minuten, geven te weinig praktijk; aanvulling
thuis is niet mogelijk. Als het voorstel, opgenomen in het
vorig jaarverslag, om de 4 schrijfmachines van 2 naburige
scholen, de beide eerste dagen in de ééne school, de beide
laatste in de andere te gebruiken, niet wordt ingevoerd, is
aanschaffing van meer machines zeer gewenscht.
Niet minder gewenscht is een betere inrichting voor het
kook-onderwijs. Die gaskomforen, hoe vernuftig ook op een
paar banken of een tafel op schragen geplaatst, waaraan
zoo weinig meisjes kunnen bezig zijn, blijven gebrekkig
materiaal. De meeste leerlingen mogen toezien. Alleen oefe-