20
45
Druk gebruik wordt gemaakt van de bibliotheek, waar
voor elke school een sommetje beschikbaar heeft, zoodat
hoe ouder de school is, hoe grooter de boekenschat wordt.
Is het kleinst aantal boeken 40, dit getal stijgt langs 60,
90, 125 tot 500, in welk bezit zich ééne enkele school verheugt.
Deze lectuur in huis, 'waarvan ook de huisgenooten gebruik
maken, is een aantrekkelijkheid van het herhalingsonderwijs.
Enkele scholen hebben voor het onderwijzend personeel
eenige boeken (handleidingen), die zelden worden gelezen.
Hier en daar worden voor getrouw schoolbezoek en ge
maakte vorderingen belooningen uitgereikt. Niet alle hoofden,
die deze onderscheiding op prijs stellen, hebben er de
middelen voor.
Niet mag worden verzwegen dat op enkele scholen het
aantal leerlingen zoo gering is, dat het de overweging ten
volle rechtvaardigt om bij de bevoegde autoriteiten aan te
dringen tot opheffing der scholen of wel ze bij andere be
staande scholen in te deelen en dit wel uit financieel oogpunt.
Daartegenover staat dat in sommige stadsbuurten, z. a. de
omtrek der Beeklaan de oprichting eener herhalingsschool
wenschelyk zou zijn, daar b.v. in de openbare school der
Copernicusstraat.
De sub-Commissie heeft pogingen aangewend om een over
zicht van het bijzonder herhalings-onderwys te verkrijgen
maar is daarin nog niet ten volle geslaagd. Zij kreeg den
indruk dat dit onderwijs van geringen omvang in deze ge
meente is en weet dat leerlingen van bijzondere inrichtingen
net openbaar herhalingsonderwijs volgen.
Het blijkt, dat de toelating tot vak-, industrieschool en
tekenacademie geheel onafhankelijk is van het genoten
herhalingsonderwijs.
ning met eigen hand en oog geeft nut. Eene loflijke uitzon
dering maakt hierop de afd. kookschool aan de Zusterstraat.
Daar is eene inrichting tot stand gekomen, waar aan de
zooeven genoemde bezwraren wordt te gemoet gekomen. Een
viertal fornuizen en flinke -aanrechtbank toch, geven aan
een tamelijk groot aantal meisjes, gelegenheid practisch
onderricht te ontvangen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.