20
3
Gang van het under wys.
Schoolgebouwen.
het hulpschoolge.bouw voor Lager Onderwijs in de
Ostadestraat tot Gemeentelijk bewaarschool, achtte men
Afdeeling Onderwijs niet gewenscht, omdat bedoeld
van
van
ter
gebouw voor het Lager Onderwijs beschikbaar moest blijven.
Wel besloot de Gemeenteraad tot den bouw van drie
nieuwe bewaarscholen, één aan de Wouwermanstraat, één
nabij de Kegentesselaan en één te Scheveningen, doch het
zal nog wel geruimen tijd duren, eer deze lokalen tot op
neming van leerlingen gereed zijn.
Met genoegen werd geconstateerd, dat met de voorstellen
der Commissie van Toezicht tot wijziging van het bouw
systeem der bewaarscholen, is rekening gehouden.
over
en
van de
Met w'aardeering w’ordt in de verslagen gesproken
de in 1909 in de scholen aangebrachte verbeteringen
ook de Commissie kan niet dan met lof gewagen
zorgen door de Gemeentewerken besteed aan de beide oude
scholen aan de Voldersgracht en de Badhuisstraat.
Toch zijn er nog eenige minder gewenschte toestanden.
De Commissie ontving bij hare bezoeken aan de scholen
den indruk, dat door Hoofden en onderwijzeressen alles
gedaan wordt, om den goeden gang van het onderwijs te
verzekeren en de resultaten zoo groot mogelyk te doen zijn.
Eene vergelijking tusschen de leerlingen der laagste en
der hoogste klassen der bewaarscholen geeft dan ook een
verschil in ontwikkeling te zien, dat ongetwijfeld zonder
die scholen niet zou bereikt zijn en de invloed van goed
voorbereidend onderwijs is bij de leerlingen, die tot de lagere
school worden toegelaten, duidelijk merkbaar.
Op de tentoonstelling „Opvoeding van het Kind” werd
door het personeel der Haagsche bewaarscholen met eene
collectieve inzending, eene welgeslaagde poging in het werk
gesteld, om voor het modern voorbereidend onderwijs meer
dere belangstelling en waardeering te wekken.
Sporen, dat de nieuwe denkbeelden omtrent teekenonder wijs
ook in de bewaarscholen hunne intrede gedaan hebben,
heeft de Commissie reeds gemeend op te merken, terwijl
het spelen het overdreven en dikwijls gewraakte sterk
gymnastisch karakter begint te verliezen.
Te talrijke klassen/ gebrek aan geschikte speelruimte,
en onvoldoend bedrag voor aanschaffing en onderhoud
van leermiddelen, zyn even zooveel factoren, die op den
goeden gang van het onderwijs schadelijk inwerken.