20 3 Gang van het under wys. Schoolgebouwen. het hulpschoolge.bouw voor Lager Onderwijs in de Ostadestraat tot Gemeentelijk bewaarschool, achtte men Afdeeling Onderwijs niet gewenscht, omdat bedoeld van van ter gebouw voor het Lager Onderwijs beschikbaar moest blijven. Wel besloot de Gemeenteraad tot den bouw van drie nieuwe bewaarscholen, één aan de Wouwermanstraat, één nabij de Kegentesselaan en één te Scheveningen, doch het zal nog wel geruimen tijd duren, eer deze lokalen tot op neming van leerlingen gereed zijn. Met genoegen werd geconstateerd, dat met de voorstellen der Commissie van Toezicht tot wijziging van het bouw systeem der bewaarscholen, is rekening gehouden. over en van de Met w'aardeering w’ordt in de verslagen gesproken de in 1909 in de scholen aangebrachte verbeteringen ook de Commissie kan niet dan met lof gewagen zorgen door de Gemeentewerken besteed aan de beide oude scholen aan de Voldersgracht en de Badhuisstraat. Toch zijn er nog eenige minder gewenschte toestanden. De Commissie ontving bij hare bezoeken aan de scholen den indruk, dat door Hoofden en onderwijzeressen alles gedaan wordt, om den goeden gang van het onderwijs te verzekeren en de resultaten zoo groot mogelyk te doen zijn. Eene vergelijking tusschen de leerlingen der laagste en der hoogste klassen der bewaarscholen geeft dan ook een verschil in ontwikkeling te zien, dat ongetwijfeld zonder die scholen niet zou bereikt zijn en de invloed van goed voorbereidend onderwijs is bij de leerlingen, die tot de lagere school worden toegelaten, duidelijk merkbaar. Op de tentoonstelling „Opvoeding van het Kind” werd door het personeel der Haagsche bewaarscholen met eene collectieve inzending, eene welgeslaagde poging in het werk gesteld, om voor het modern voorbereidend onderwijs meer dere belangstelling en waardeering te wekken. Sporen, dat de nieuwe denkbeelden omtrent teekenonder wijs ook in de bewaarscholen hunne intrede gedaan hebben, heeft de Commissie reeds gemeend op te merken, terwijl het spelen het overdreven en dikwijls gewraakte sterk gymnastisch karakter begint te verliezen. Te talrijke klassen/ gebrek aan geschikte speelruimte, en onvoldoend bedrag voor aanschaffing en onderhoud van leermiddelen, zyn even zooveel factoren, die op den goeden gang van het onderwijs schadelijk inwerken.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 642