35 6 havens veilige ligging moeten zoeken, dan zijn de kosten voor gereedmaking tot uitoefening ervan hooger, en dit werkt niet mede. De wormplaag. hoewel gelukkig in de twee laatste jaren veel verminderd, mag ook in het nadeel tot deelneming aan die visscherij genoemd worden. De schepen daardoor aangetast vereischen namelijk ingrijpende herstellingen en moeten daartoe langen tpd op de scheep- helling verblijven, waarvoor de gelegenheid het best te vinden is tijdens den duur der trawlvisschenj. Het aantal stoom schepen voor deze visscherij moge te IJmuiden gehandhaafd blijven, hier ter plaatse zal dit niet het geval wezen, een- deels met het oog op onze ondiepe haven maar anderdeels omdat het nog zeer twijfelachtig is of de resultaten op finantieel gebied beter zijn van de stoom- dan van de zeil schepen. Zeker is het, dat wanneer men onfortuinlijk vaart, men met een stoomvaartuig harder achteruitgaat, in ver houding genomen, dan met een zeilvaartuig in verband met het groote verschil in exploitatiekosten. De resultaten der vangst met stoomschepen zijn beter omdat zij steeds ook bij ongunstigen wind en windsrilte kunnen visschen en door hun snelheid gemakkelijker andere vischgronden kunnen opsporen zoo noodig op grooten afstand van het gewone vischwater, welke met zeilschepen niet zijn te bereiken zonder té groot tijdverlies. Zij kunnen bovendien steeds den dag bepalen van hun binnenkomst en zoodoende hun vangst in meer verschen toestand en op de dagen, waarop gewoonlijk het meeste geld te maken is, aan de markt brengen. Voor het haring varen heeft de snelle verplaatsing ook veel waarde, daar zij zonder vischtijd te verliezen bij niet vangen zich een andere plaats kunnen zoeken, waar zij meenen meer succes te zullen hebben. Dit meerdere succes wordt evenwel niet altijd ervaren. Heen en terugreis nemen ook heel wat minder tijd in beslag. Hun vangkans is grooter, daar zij gewoonlijk met een vijftigtal netten meer visschen. De aanleg van schip, machine en inventaris is evenwel kostbaar en niet bereikbaar voor alle beroepsreeders, zijnde te gewaagd voor privéreke- ning; de exploitatiekosten zijn in verhouding veel hooger, zoodat in de toekomst de zeilvaart behouden zal blijven. De handel in versche visch op het buitenland houdt steeds gelijken tred met de meer of mindere vangst hier ten ver koop aangevoerd; gewoonlijk is de aanvoer evenwel ter nauwernood voldoende voor het binnenland, niettegenstaande die nog dagelijks door zendingen uit IJmuiden wordt aan gevuld. De Duitsche visscherij blijft zich uitbreiden, en wordt nog steeds door de regeering gesteund. Ondanks de onveiligheid onzer binnenhaven door sterke VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 872