35
6
havens veilige ligging moeten zoeken, dan zijn de kosten
voor gereedmaking tot uitoefening ervan hooger, en dit
werkt niet mede. De wormplaag. hoewel gelukkig in de
twee laatste jaren veel verminderd, mag ook in het nadeel
tot deelneming aan die visscherij genoemd worden. De
schepen daardoor aangetast vereischen namelijk ingrijpende
herstellingen en moeten daartoe langen tpd op de scheep-
helling verblijven, waarvoor de gelegenheid het best te vinden
is tijdens den duur der trawlvisschenj. Het aantal stoom
schepen voor deze visscherij moge te IJmuiden gehandhaafd
blijven, hier ter plaatse zal dit niet het geval wezen, een-
deels met het oog op onze ondiepe haven maar anderdeels
omdat het nog zeer twijfelachtig is of de resultaten op
finantieel gebied beter zijn van de stoom- dan van de zeil
schepen. Zeker is het, dat wanneer men onfortuinlijk vaart,
men met een stoomvaartuig harder achteruitgaat, in ver
houding genomen, dan met een zeilvaartuig in verband met
het groote verschil in exploitatiekosten. De resultaten der
vangst met stoomschepen zijn beter omdat zij steeds ook
bij ongunstigen wind en windsrilte kunnen visschen en door
hun snelheid gemakkelijker andere vischgronden kunnen
opsporen zoo noodig op grooten afstand van het gewone
vischwater, welke met zeilschepen niet zijn te bereiken
zonder té groot tijdverlies. Zij kunnen bovendien steeds den
dag bepalen van hun binnenkomst en zoodoende hun vangst
in meer verschen toestand en op de dagen, waarop gewoonlijk
het meeste geld te maken is, aan de markt brengen. Voor
het haring varen heeft de snelle verplaatsing ook veel waarde,
daar zij zonder vischtijd te verliezen bij niet vangen zich
een andere plaats kunnen zoeken, waar zij meenen meer
succes te zullen hebben. Dit meerdere succes wordt evenwel
niet altijd ervaren.
Heen en terugreis nemen ook heel wat minder tijd in
beslag. Hun vangkans is grooter, daar zij gewoonlijk met
een vijftigtal netten meer visschen. De aanleg van schip,
machine en inventaris is evenwel kostbaar en niet bereikbaar
voor alle beroepsreeders, zijnde te gewaagd voor privéreke-
ning; de exploitatiekosten zijn in verhouding veel hooger,
zoodat in de toekomst de zeilvaart behouden zal blijven.
De handel in versche visch op het buitenland houdt steeds
gelijken tred met de meer of mindere vangst hier ten ver
koop aangevoerd; gewoonlijk is de aanvoer evenwel ter
nauwernood voldoende voor het binnenland, niettegenstaande
die nog dagelijks door zendingen uit IJmuiden wordt aan
gevuld. De Duitsche visscherij blijft zich uitbreiden, en wordt
nog steeds door de regeering gesteund.
Ondanks de onveiligheid onzer binnenhaven door sterke
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.