7 deining, kwamen toch ook dit jaar weder onze loggers en bommen voor het grootste deel hier hun visch aan de markt brengen. Werden ze evenwel binnenliggende, door storm ver hinderd op tijd naar zee te gaan, dan ondervonden zij het nadeel van het woelige water, daar schade aan schip en trossen het gevolg was, terwyl de bemanning dan dag en nacht in de weer moest zijn om die zooveel mogelijk te voorkomen. Men leerde haar kennen als ongeschikt voor berghaven, terwijl zij als bedrijfshaven bij ruw weer, onze visschers veel arbeid oplegt, die dikwyls zwaarder is dan in open zee. Visscher en reeder zijn dus wel eens huiverig onze haven geregeld te bezoeken. Het weer heeft echter dit jaar medegewerkt waardoor de genoemde bezwaren weinig voorkwamen. Was er te weinig water in de buitenhaven door verzanding dan bleven de schepen voor den wal liggen en brachten de visschers met sloep of garnalen boot hun vangst ten verkoop in de haven. De handel in rog is, in verband met weinig aanvoer, onbe duidend onze visschers vangen deze vischsoort in de laatste jaren zeer schaars; in 1909 zijn aangebracht 424 manden, waarin de schokkers een groot aandeel hadden. In Augustus, September, October en November werden door die vaartuigen 215 manden gevangen en hier ook verkocht. De uitvoer van tongen naar Engeland is van geen betee- kenis; meestal is de aanbrengst onvoldoende voor het binnen- landsch verbruik, de prijzen zijn daardoor te hoog om resultaat op te leveren voor buitenlandsche verzending. De marktprijzen in Engeland zijn zeer schommelend in verband met de dik wijls groote aanbrengst van eigen schepen; de stoomtrawl- visschery is er van groote beteekenis. Er werden dit jaar zelfs tongen betrokken uit Engeland. Uit Denemarken en Engeland, Grimsby of Huil, werd ook dit jaar geen visch aangevoerd. In België zijn sedert eenige jaren vischdrogeryen, die bestendig uit Engeland gezouten schelvisch betrekken. Daar kan men iets beter prijs geven, omdat deze vischsoort in gedroogden toestand van hier uit, naar hetzelfde land moet uitgevoerd worden en dus met vrachtprijs worden belast. In Engeland wordt steeds voldoende aangevoerd door de groote vloot stoomtrawlers, die oude en nieuwe vischgronden bevisschen. Engelsche en Duitsche stoomtrawlers begeven zich zelfs naar Ijsland. De visch daar gevangen is minder waardig, dooreen is zij mager en ontbreekt er vleesch aan. Vaartsnelheid en doelmatige inrichting voor ijsverpakking maken aanbrengst in verschen toestand mogelijk, de waarde dezer visch is dan meestal te hoog om ze voor droogvisch te gebruiken, terwijl IJslandsche schol daarvoor vrijwel VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 35

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 873