7
deining, kwamen toch ook dit jaar weder onze loggers en
bommen voor het grootste deel hier hun visch aan de markt
brengen. Werden ze evenwel binnenliggende, door storm ver
hinderd op tijd naar zee te gaan, dan ondervonden zij het
nadeel van het woelige water, daar schade aan schip en
trossen het gevolg was, terwyl de bemanning dan dag en
nacht in de weer moest zijn om die zooveel mogelijk te
voorkomen. Men leerde haar kennen als ongeschikt voor
berghaven, terwijl zij als bedrijfshaven bij ruw weer, onze
visschers veel arbeid oplegt, die dikwyls zwaarder is dan in
open zee. Visscher en reeder zijn dus wel eens huiverig
onze haven geregeld te bezoeken. Het weer heeft echter dit
jaar medegewerkt waardoor de genoemde bezwaren weinig
voorkwamen. Was er te weinig water in de buitenhaven
door verzanding dan bleven de schepen voor den wal liggen
en brachten de visschers met sloep of garnalen boot hun
vangst ten verkoop in de haven.
De handel in rog is, in verband met weinig aanvoer, onbe
duidend onze visschers vangen deze vischsoort in de laatste
jaren zeer schaars; in 1909 zijn aangebracht 424 manden,
waarin de schokkers een groot aandeel hadden. In Augustus,
September, October en November werden door die vaartuigen
215 manden gevangen en hier ook verkocht.
De uitvoer van tongen naar Engeland is van geen betee-
kenis; meestal is de aanbrengst onvoldoende voor het binnen-
landsch verbruik, de prijzen zijn daardoor te hoog om resultaat
op te leveren voor buitenlandsche verzending. De marktprijzen
in Engeland zijn zeer schommelend in verband met de dik
wijls groote aanbrengst van eigen schepen; de stoomtrawl-
visschery is er van groote beteekenis. Er werden dit jaar
zelfs tongen betrokken uit Engeland.
Uit Denemarken en Engeland, Grimsby of Huil, werd ook
dit jaar geen visch aangevoerd. In België zijn sedert eenige
jaren vischdrogeryen, die bestendig uit Engeland gezouten
schelvisch betrekken. Daar kan men iets beter prijs geven,
omdat deze vischsoort in gedroogden toestand van hier uit,
naar hetzelfde land moet uitgevoerd worden en dus met
vrachtprijs worden belast.
In Engeland wordt steeds voldoende aangevoerd door de
groote vloot stoomtrawlers, die oude en nieuwe vischgronden
bevisschen. Engelsche en Duitsche stoomtrawlers begeven
zich zelfs naar Ijsland. De visch daar gevangen is minder
waardig, dooreen is zij mager en ontbreekt er vleesch aan.
Vaartsnelheid en doelmatige inrichting voor ijsverpakking
maken aanbrengst in verschen toestand mogelijk, de waarde
dezer visch is dan meestal te hoog om ze voor droogvisch
te gebruiken, terwijl IJslandsche schol daarvoor vrijwel
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 35