35 16 Totaal In September kwamen hier binnen October November December 27 loggers en 25 bommen. 24 „41 22 „45 22 „45 157 loggers en 234 bommen. Totaal generaal 391 tegen 374 in 1908, 659 in 1907, 462 in 1906 en 395 in 1905. Vele zijn er stootende binnengekomen, hetwelk de schepen niet zeewaardiger maakt. Van de laatste reis kwamen hier 22 loggers en 63 bommen binnen, waarvan 1 logger en 1 bom, na lossing van vangst en visscherij- gereedschappen, naar Vlaardingen vertrokken met het doel zich een veilige ligplaats te verzekeren ter overwintering, waarvoor onze haven ongeschikt is. Dat niet meerdere ver trokken vindt zijn oorzaak daarin dat er vrees bestond, geen of althans een minder goede ligplaats aldaar te bekomen; die vrees grondde zich op vroeger gezonden officieel schrijven door den havenmeester aldaar, dat evenwel door een later bericht werd gewijzigd. Den 21en Januari 1910 waren dus hier om te overwinteren 21 loggers en 62 bommen, waarvan een deel uitgerust werd voor de trawl visscherlj. De deining bij storm, zelfs bij ruw weêr, veroorzaakt veel schade aan de vaartuigen door botsing en het voortdurend breken der touwen, waarmede zij vastgemeerd liggen, zelfs als deze geheel nieuw zijn. Hierdoor is van overwinteren van de vloot geen sprake. Gevolg daarvan was dan ook, dat evenals vorige jaren, een groot deel der vaartuigen nood gedwongen hun laatste reis te Vlaardingen binnenliepen. Moge de gemeente hier spoedig een verbetering in weten te brengen, al is het ten koste van een groot financieel offer, daar zoowel haar belang als dat van de visschers, reeders, handelaren en neringdoenden er bij betrokken is. Het bouwen van pakhuizen op door de gemeente uit te geven grond blijft zeker achterwege, zoolang de binnenhaven onbruikbaar blijkt voor het bedrijf. Ook het bedrag der geïnde havengelden is natuurlijk belangryk minder. Voor de berging onzer vloot is de haven niet alleen onveilig, maar beslist te klein, zoodat uitbreiding dringend noodig is; verbetering en uitbreiding dient dus samen te gaan. Het oog blijft gevestigd op de door den Raad benoemde technische commissie, die deze gewichtige zaak door hare voorlichting tot gunstige oplossing kan brengen en op de Regeering die kan mede werken de buitenhaven steeds op de maximum-diepte te houden, waarbij zij dient in acht te nemen de vele tijd perken, dat de natuur niet toelaat het zoo noodige bagger- werK re verrichten. VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. r» n n r> r> n n n n n n

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1909 | | pagina 882