35
16
Totaal
In September kwamen hier binnen
October
November
December
27 loggers en 25 bommen.
24 „41
22 „45
22 „45
157 loggers en 234 bommen.
Totaal generaal 391 tegen 374 in 1908, 659 in 1907, 462 in
1906 en 395 in 1905. Vele zijn er stootende binnengekomen,
hetwelk de schepen niet zeewaardiger maakt. Van de laatste
reis kwamen hier 22 loggers en 63 bommen binnen, waarvan
1 logger en 1 bom, na lossing van vangst en visscherij-
gereedschappen, naar Vlaardingen vertrokken met het doel
zich een veilige ligplaats te verzekeren ter overwintering,
waarvoor onze haven ongeschikt is. Dat niet meerdere ver
trokken vindt zijn oorzaak daarin dat er vrees bestond, geen
of althans een minder goede ligplaats aldaar te bekomen;
die vrees grondde zich op vroeger gezonden officieel schrijven
door den havenmeester aldaar, dat evenwel door een later
bericht werd gewijzigd.
Den 21en Januari 1910 waren dus hier om te overwinteren
21 loggers en 62 bommen, waarvan een deel uitgerust werd
voor de trawl visscherlj.
De deining bij storm, zelfs bij ruw weêr, veroorzaakt veel
schade aan de vaartuigen door botsing en het voortdurend
breken der touwen, waarmede zij vastgemeerd liggen, zelfs
als deze geheel nieuw zijn. Hierdoor is van overwinteren
van de vloot geen sprake. Gevolg daarvan was dan ook, dat
evenals vorige jaren, een groot deel der vaartuigen nood
gedwongen hun laatste reis te Vlaardingen binnenliepen.
Moge de gemeente hier spoedig een verbetering in weten
te brengen, al is het ten koste van een groot financieel
offer, daar zoowel haar belang als dat van de visschers,
reeders, handelaren en neringdoenden er bij betrokken is.
Het bouwen van pakhuizen op door de gemeente uit te
geven grond blijft zeker achterwege, zoolang de binnenhaven
onbruikbaar blijkt voor het bedrijf. Ook het bedrag der geïnde
havengelden is natuurlijk belangryk minder. Voor de berging
onzer vloot is de haven niet alleen onveilig, maar beslist te
klein, zoodat uitbreiding dringend noodig is; verbetering en
uitbreiding dient dus samen te gaan. Het oog blijft gevestigd
op de door den Raad benoemde technische commissie, die
deze gewichtige zaak door hare voorlichting tot gunstige
oplossing kan brengen en op de Regeering die kan mede
werken de buitenhaven steeds op de maximum-diepte te
houden, waarbij zij dient in acht te nemen de vele tijd
perken, dat de natuur niet toelaat het zoo noodige bagger-
werK re verrichten.
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.
r»
n
n
r>
r>
n
n
n
n
n
n