17
4. Scheepvaart.
5. Nijverheid.
Dit verslag gaat vergezeld van de jaarlyksche tabellarische
opgaaf der op 31 December 1909 in deze gemeente aaewezige
fabrieken, die met stoom werken en van het aantal daarin
in gebruik zijnde stoomketels (Bylage I).
Aan het einde van 1909 waren in deze gemeente 244
vaartuigen van 10 of meer tonnen inhoud.
De beurt-, pak- of marktschepen van en op ’s-Graven-
hage varende, meten te zamen 2223 ton en de stoombooten
tusschen deze gemeente en andere plaatsen en vice-versa,
hebben een gezamenlijken inhoud van 1378 ton. Zie verder
hieromtrent 7.
Van de 244 vaartuigen zijn er 229 onbewoond, metende
te zamen 6431 ton, van welke er 22 te Scheveningen tehuis
behooren, die te zamen 1016 ton meten.
Er zijn 15 bewoonde vaartuigen, metende tezamen 717
ton, bij elkaar 244 vaartuigen met een gezamenlijken inhoud
van 7148 ton.
Van de bewoonde vaartuigen worden er vier uitsluitend
gebezigd tot woning, terwijl de overige tevens gebezigd
worden tot berging en verkoop van goederen als: matten,
brandstoffen, aardappelen, fruit, kool, hooi en stroo.
Het aantal te Schiedam en Delfshaven binnenkomenden
is stationair gebleven. De reeders, die daar reeds eenige
jaren pakhuizen in eigendom hebben en tevens handelaars
zijn en dus zelf de haring tot zich nemen, geven daaraan
voorloopig de voorkeur, vooral nu zij zien, dat onze haven
verre van voldoende isvan botsen en stooten is ginds geen
sprake. Een groot deel der in de Maashavens aan gebrachte
pekelharing werd, evenals vorige jaren, hier verkocht in
kantjes, zooals die, hier door de bommen of de loggers
in de haven binnengebracht, wel een bewijs, dat die wijze
van verkoop voordeeliger wordt geacht, dan die in gepakte
tonnen.
De oorzaak daarvan is te vinden in de onkostenrekening
keur- en pakloon en vooral in den aftrek van een gulden
per ton voor de zoogenaamde VR (vrak) gekeurde, die voor
den handel zoo goed als gelijkwaardig zijn. Het keuren komt
wel ten goede aan en dient tot gemak van den koopman,
doch is het nadeel van visscher en reeder; waarborg voor
de consumptie geeft deze keur niet.
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 35