38 VERSLAG DER GEMEENTE-TELEPHOON. ontvingen. Nogmaals zy opgemerkt, dat het van groot belang voor een nauwgezette en vlugge bediening was, dezen maat regel in te voeren. De ervaring, sinds dien opgedaan, heeft dit dan ook alleszins bevestigd. De oprichting van het Centraal-bureau te Scheveningen bracht de noodzakelijkheid mede van de opstelling van z.g. B-plaatsen in beide bureaux. De Seheveningsche B-plaatsen ontvangen alle aanvragen uit het Centraal-bureau den Haag, voor verbinding met Seheveningsche abonné’s, omgekeerd komen alle aanvragen uit Scheveningen voor verbindingen met Haagsche abonné’s op de B-plaatsen in het C.B. den Haag binnen. Hiermede deed eene geheel nieuwe technische inrichting hare intrede in het bedrijf, waarbij uitsluitend kon worden afgegaan op de practische ervaring, die buitenlandsche cen- traal-bureaux op dit gebied hadden opgedaan. De bediening dezer tafels, wier inrichting in menig op zicht van de gewone verbindingstafcls afwijkt, stelt aan de bedienende telephonisten zeer bijzondere eischen. Het was dus geenszins te verwonderen, dat de, bediening, tevens beïnvloed door de gecompliceerde overzetting van abonné’s van het Haagsche op het Seheveningsche centraal-bureau, in den beginne niet kon voldoen aan de eischen, die in normale tijden gesteld kunnen worden. Bereikten der Directie hierdoor verschillende klachten, dit aantal werd vermeerderd door het onaangename ver schijnsel, dat zich voordeed in den vorm van het hooren van gesprekken, over andere lijnen gevoerd, in hoofdzaak, wanneer twee niet op hetzelfde bureau aangesloten abonné’s verbonden -waren. Het eenmaal onvermijdelijk zeer ingewik kelde der technische inrichtingen in aanmerking nemende, werd betrekkelyk spoedig de oorzaak hiervan gevonden en opgeheven. Langzamerhand verminderde het aantal klachten en werden de tyden, die, gedurende en direct volgende op die der omzetting, van het geheele personeel, veel hadden gevergd, rustiger, zoodat tot algemeene revisie der verbin dingen kon worden overgegaan. Gedurende het seizoen te Scheveningen bleek, dat het aantal verbindingen te Scheveningen met Haagsche abonné’s aangevraagd, dermate steeg, dat in het volgend seizoen in 1911 de in het C.B. den Haag geïnstalleerde 2 B-secties niet voldoende zouden blijken om in het groote aantal aanvragen snel te kunnen voorzien. De firma Ericsson te Stockholm werd daarom de levering opgedragen van 2 nieuwe B-secties, evenals de aanwezige, ieder voorzien van 30 koorden. De verbindingen tusschen de bureaux den Haag en Sche veningen waren uitgevoerd met 2 kabeldraden per verbin-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1102