38 I 9 VERSLAG DER GEMEENTE-TELEPHOOX. 4 van de oprichting van een nieuw centraal-bureau te Sche veningen, met grootere capaciteit dan het bestaande en voorzien van een der meest moderne systemen (vol- of halfautomatisch i in overweging te nemen. Definitief waren de hierop betrekking hebbende, in te dienen plannen, aan het eind van het verslagjaar nog niet vastgesteld. Een belangrijke maatregel werd genomen door het instellen van een bureau, uitsluitend en alleen voor den storingdienst, welk bureau op 28 October in werking werd gesteld. Het is voorzien van een kaartsysteem, dat eene zeer snelle en overzichtelijke behandeling der opgegeven storingen mogelijk maakt. De onmiddellijke, dagelijksche leiding berust bij een, op dit gebied geheel doorkneeden, opzichter, die voor de administratieve werkzaamheden wordt bijgestaan door 2 schrijvers, die elkaar in den gewonen dagdienst, loopende van 7 uur ’s morgens tot 7 uur ’s avonds, afwisselen. Na 7 uur ’s namiddags worden de opgaven van storingen door de dienstdoende Ouder-Cheftelephoniste in ontvangst genomen. Op Zon- en feestdagen is het bureau geopend van 9—12 uur v.m. Met instelling van dit bureau werd niet alleen de mogelijkheid eener snelle opheffing der storingen beoogd, maar lag het tevens in de bedoeling eene controle op de wijze van opheffing mogelijk te maken, zoodat herhaald optreden van storingen in eene dezelfde aansluiting, binnen een te kort tijdsverloop, zal zijn uitgesloten en in het alge meen preventief zal kunnen worden opgetreden. Daar hierdoor de werkzaamheden van den genoemden opzichter te omvang rijk zouden worden, was het noodzakelijk hem een hulp- opzichter ter zijde te stellen, die hem tevens bij ziekte of ontstentenis zou kunnen vervangen. Op het einde van het verslagjaar moest de aanstelling van dezen hulp-opzichter nog geschieden. De voorloopige resultaten, met de instelling van het sto ringbureau bereikt, zijn uiterst bevredigend. Daar het eerst 28 October 1910 zijne werkzaamheden aanving, kunnen statistische cijfers eerst na afloop van het jaar 1911 worden gegeven. Voorloopig kon echter reeds worden vastgesteld, dat niet alleen het gemiddelde tijdsverloop, benoodigd voor het ophef fen der storingen, steeds kleiner werd, maar tevens, dat het gemiddeld aantal storingen per dag eene, uit den aard der zaak zeer welkome, daling vertoonde. Een belangrijk aantal storingen werd veroorzaakt door een hevig onweder, ddtin den nacht van 3 op 4 Juli, in hoofdzaak boven Scheveningen, woedde. Alleen al op het Centraal-bureau te Scheveningen werd hierdoor de verbinding van ongeveer 400 abonné’s

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1104