39
20
van dichtere bebouwing wel de volkshuisvesting betreft en
van een besluit, dat wellicht indruischt tegen de eerste
eischen der woninghygiëne, door hen gezegd wordt dat het
.zeker niet genomen is in het belang der volksgezondheid”,
dan wordt naar onze meening aan de bedoeling van art. 6
der Gezondheidswet tekort gedaan.
Driemaal werd door Burgemeester en Wethouders het
advies der Commissie gevraagd omtrent een verbod tot aan
bouw of herbouw van gebouwen op grond, welke ingevolge
voorafgegane Raadsbesluiten in de naaste toekomst was
bestemd voor den aanleg van straten. Deze bouwverboden
betroffen gronden, gelegen aan de van Musschenbroekstraat
en de Reimwardtstraat, aan het Valkenboschplein en aan den
Loosduinschen weg.
Tegen geen dezer bouwverboden bestond bij de Commissie
bezwaar. Alleen werd nogmaals onder de aandacht van
Burgemeester en Wethouders de wenschelijkheid gebracht,
dat ook de „voorafgaande” Raadsbesluiten aan de Commissie
om advies worden toegezonden, daar die Raadsbesluiten den
grondslag vormen der bouwverboden en meer nog dan de
bouwverboden zelve beslissingen betreffen, waarover naar
de bedoeling der wet het advies der Gezondheidscommissie
zou moeten worden in gewonnen.
Den 31sten October ontvingen wij van Burgemeester en
Wethouders om advies het op 28 October te voren op de
gemeente-secretarie ter visie gelegde ontwerp voor het plan
van uitbreiding van deze gemeente, zulks onder toezending
van een exemplaar van de situatiekaart en van de toelich
tende beschrijving.
Het grondplan in 21 bladen op verschillende schaal, van
tenminste 1 a 2500, moest ingevolge art. 28 lid 4 der Woning
wet gedurende minstens vier weken op de gemeente-secretarie
ter inzage blijven liggen en werd ons op het dezerzijds daartoe
gedaan verzoek eind November toegezonden. De zaak was
aan het einde van het verslagjaar nog in behandeling.
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE.
Wij cursiveeren.