I
39
54
ir
Bijzondere Bewaarscholen.
Ook wanneer men terdege maat heeft leeren houden
bij het stellen van eischen, waaraan eene bewaarschool
moet voldoen, dan nog moet de toestand, waarin tal van
die scholen in deze Gemeente, wat lokaliteit en meubelen
of wat het onderwijs, of wat beide betreft, treurig heeten.
Kleine, muffe, onzindelijke kamers, slecht verlicht en
niet, of nagenoeg niet geventileerd; slecht, of niet, ofte
fel verwarmd, waarin een groot aantal kinderen den
ganschen dag worden stilgehouden; groote holle lokalen,
die compacte massa’s leerlingen in onoverzienbare, of
onafzienbare klassen herbergen
benedenhuizen met kunst en vliegwerk zoo goed
mogelijk voor bewaarschool pas gemaakt;
oude, ontredderde of slecht ingerichte banken;
gebrek aan de allernoodigste leermiddelen, of enkele
der fröbelgaven in geheel onvoldoend aantal, en in een
toestand, die in de uiterst beperkte quantiteit volkomen
doet berusten
donkere, slecht geventileerde en nog slechter ingerichte
privaten, waarbjj de urinoirs ontbreken;
gebrek aan eenige waschgelegenheid, in eene bewaar
school toch zoo gebiedend noodzakelijk;
speelplaatsen, die wegens de geringe afmetingen, of
wegens den toestand van vervuiling en verwaarloozing
dien naam niet verdienen;
Juffrouwen, die, wel verre van eenige acte of diploma
te bezitten ook de eerste notie’s van het zoethouden van
kinderen schenen te missen, soms bijgestaan door „help
sters”, uitsluitend in zooverre geschikt om met kinderen
om te gaan, als ze zelve kinderen zijn;
Onderwijzeressen, die, geenerlei bevoegdheid bezittende,
zich toch wel eenige geschiktheid hebben eigen gemaakt
in het bezighouden der leerlingen, maar wie overigens
met betrekking tot eene oordeelkundige afwisseling tus-
schen les en spel, tusschen de verschillende „vakken”,
fröbelen, teekenen, zingen, lichaamsoefeningen, alle be
kendheid met de meest elementaire paedagogische begin
selen vreemd bleek te zijn.
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE.