- 11 De wereld in >1 in het groote verschil in de kosten, die er worden besteed aan het schoonhouden. dan ook weder hoognoodig een vierde club in te richten, waardoor de andere clubs kleiner kunnen worden. Op 1 December 1910 telt club A 10, club B 17, club C 12 leerlingen. Club A (stotteren) ontving klassikaal onderwijs, maar, met club B en club C was dit niet mogelijk. Club B telt niet alleen lispelaars, maar ook algemeene stamelaars, ongearticuleerd sprekenden, een doorstomme. Club C telt stotteraars in verschillende stadiums, en van zaer verschillenden leeftijd. Over het algemeen werden de lessen trouw gevolgd, en was de medewerking en belangstelling der Ouders voldoende te noemen. Medewerking van Heeren Artsen behoefde niet te worden ingeroepen. Als hulp- en leermiddelen werden gebruikt: Ademingsbank. Banken met spiegels. Platen van Jongejan. Ademings- en lispelfleschjes. Oefeningen voor stotteraars van L. van Lier. Oefeningen bij het hyg. spreken van L. van Lier. Eerste leesonderwijs van Koffijberg. Pim en Mien van Ligthart. Nog by Moeder van Dicht bij huis De wereld in De wereld in (2e serie) van Ligthart. De toestand van het lokaal Koningstraat was zeer goed, maar die van het lokaal Rijswyksche Plein bepaald slecht te noemen. Het groote verschil in reinheid van de beide lokalen ligt Leerlingen als hersteld ontslagen: ■J. A. stotteren en lispelen; wel van stotteren, maar niet v<m lispelen genezen, (de moeder had geen gelegenheid het kind langer te begeleiden). P. v. d. B. stamelen (achterlijk). (L v. d. W. lispelen en stamelen. Joh. B. algemeen stamelen. k’- K. stotteren. P. W. K M. VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. 42

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1252