j i 19 j VERSLAG ONDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. 42 op de eerste les de sisklanken voortreffelijk vormen. Toch waren er 70 lessen noodig, voordat d. L. by lezen en spreken de goede manier toepaste. In huis schijnt hij beter opgepast te hebben. Bij mjjn huisbezoek verklaarden de pleegouders althans, dat zij na 14 dagen reeds verbetering bemerkt hadden. 4. F. d. J. school Rotterdamsche straat. R-stamelaar, weg laten van den klank, of een j ervoor in de plaats zeggen. Voor dit gebrek bezocht ook een ouder zusje verleden jaar de spreekles. De J. komt binnen bij de aanmelding en zegt ,,ik weet wel waarvoor ik op de spreekles moet, voor de r” en laat tegelijkertijd een onberispelijke!! brouw-r hooren. Met dezen kon hij het best doen, waar ’t niet mogelijk bleek r' aan te brengen. Zoo volijverig en bewust begonnen, duurde het toch 4 maanden voordat ontslag kon volgen. 5. M. T. school Rotterdamsche straat. Lispelaar en ondui delijk spreker. Gaaf gebit, had echter de aardigheid de tong tusschen de tandenrijen te steken. Volgens de moeder, zwakke longen. De ademoefeningen hebben zeker goed gewerkt, want kracht en volheid van het geluid laten nu niets te wenschen. Om andere redenen ontslagen leerlingen 1. M. Z., school Duinstraat 55. Stotteraarmaakte goede vorderingen, zoodat het rapport van de school luiddev. v. Ging toen echter over naar een bijzondere school. Ik hem achterna, om Z. nog voor het spreekonderwys te kunnen behouden, maar tevergeefs. M. d. S. liet niets meer van zich hooren en de ouders stelden weinig belang in de lessen. Niet geplaatste leerlingen: Deze rubriek levert dezen keer niets op. Nog onderwezen leerlingen: 1. A. T. school Duinstraat 10. Achterlijk kind, stotteren en stamelen. Maakt merkbare vorderingen, zoodat ik onlangs bij het schoolbezoek met haar voor den dag kon komen. Met een lotgenoot zegde zij een versje op, om de beurt een regel. A. won het in zekerheid en gaf nog iets ten beste in de spontane spraak, een en ander tot tevredenheid van het waarnemend hoofd der school en van de onderwijzeres. Binnen eenige maanden zal dit achterlijke kind wel ont slagen kunnen worden. Op het oogenblik zijn we bezig met de tweeklanken. A. maakt n.l. van nieuwe: nuve of nieje. Brengt de lippen in den juisten stand voor den eindklank yan den tweeklank, maar verbindt met dezen oe-stand de j-articulatie 1- W. T. school Duinstraat 10. Als stotteraar voor den tweeden keer terug geslagen, wel is waar telkens in mindere mate. Zeer ongunstig gezin. T. gaat flink vooruit. Maar

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1260