141
2°. Vaartverbetering.
De ontwerpen voor de doorsnijding van den Spoor
weg naar Rotterdam door de Laakhaven en voor den
bouw van een viaduct bij de Vaillantlaan in den Spoor
weg ter verbinding van het stadsgedeelte ten N.W.
van den spoorweg met de Laakhaventerreinen zijn bij
de H. IJ. S. M. in bewerking.
De onderhandelingen over de omlegging van het
emplacement der H. IJ. S. M. bij den Loosduinsche-
Weg, in verband met de doortrekking der Laakhaven
naar het Afvoerkanaal, ondervonden vertraging door de
omstandigheid, dat de Maatschappij afzag van het voor-
Krachtens Raadsbesluit van 7 Februari, werd door
Burgemeester en Wethouders een adres gericht tot de
Tweede Kamer der Staten-Generaal, waarin onder
verwijzing naar het in 1907 aan den Minister van
Binnenlandsche Zaken gericht adres, betreffende de
vervuiling van de openbare wateren (zie jaarverslag
over 1907 blz. 116 en 117) met aandrang wordt
verzocht om medewerking tot het verkrijgen van wette
lijke bepalingen strekkende tot voorkoming van veront
reiniging der boezemwateren.
Nadat de overdracht der voor straataanleg bestemde
gronden van het bouwplan „Wijk VIL’aan de Gemeente
voor het grootste deel tot stand was gekomen, is on
middellijk met de werken tot vergraving van de Schenk
en tot verplaatsing der schutsluis in dat water be
gonnen. Deze werken werden in den loop van 1910
voltooid.
Na gehouden openbare bestedingen is een begin ge
maakt met de verlegging en verbreeding van den
Trekvliet langs het Zieken.
In de Raadsvergadering van 18 October 1910 werd
besloten tot een normaliseering der Afzanderijvaart
tusschen de Witte de Withstraat en de Veenkade en
van een gedeelte Afvoerkanaal langs de Z.O. zijde van
het „Kleine Veentje”, een en ander in verband met de
goedkeuring van het stratenplan aldaar.
De oude Valkenboschvaart is gedempt en de nieuw
gegraven vaart in aansluiting gebracht met de Loos-
duinsche Vaart.