52
16
Bovengenoemde regeling van lesuren en de uitbreiding
van het aantal leerlingen van den V. C. hadden tengevolge,
dat twee nieuwe klasse-leeraren aangesteld moesten worden.
Als zoodanig werden voor een jaar benoemd de H.H. F. J.
Mols en H. Oldemans.
Een derde vorm van uitbreiding viel te eonstateeren ten
opzichte van de leerstof. Het machineschrijven nam een plaats
in de rij der leervakken in.
Een deel van de zaal, oorspronkelijk bestemd voor de ver
zameling van hulpmiddelen bij het onderwys, werd noodge
drongen voor het nieuwe leervak ingericht. Een twaalftal
machines, type Remington, en de noodige meubelen vonden
daar een plaats, zoodat een flink geheel ontstond. Als leeraar
trad op de Heer B. Klooster, die reeds de lessen in schoon
schrijven aan den V. C. gaf.
De lesuren voor machineschrijven werden voor een deel
gesteld des nam. van 12 of IS'/a uur tot l'/i 2 uur, voor
een ander deel van 67 uur. Uit 12 lesuren kon elke leer
ling er twee kiezen, die hem het best pasten.
Het gevolg van deze regeling was, dat dit onderwys niet
in conflict kwam met de overige leervakken en dat voor
alle beschikbare plaatsen zich leerlingen aanmeldden. Daar
een cursus in machineschrijven slechts een jaar duurt, kunnen
telken jare nieuwe leerlingen toegelaten worden.
Reeds werd opgemerkt, dat de bibliotheek in een afzonder
lijk lokaal werd ondergebracht en dat dit tevens aan andere
doeleinden dienstbaar gemaakt ■werd.
De beteekenis van de bibliotheek voor den H. C. is zeer
verhoogd, doordien een daarvoor beschikbaar gesteld ambte
naar, Mej. F. Simons, een goede ordening daarvan volgens
een bepaald kaartsysteem tot stand gebracht heeft, waardoor
tevens alles wat in tijdschriften van belang geacht kan wor
den onder de aandacht van belangstellende lezers, leden van
de C. v. T. en leeraren, gebracht wordt.
Een Commissie, gevormd uit een lid van de C. v. T., drie
leeraren en ondergeteekende, behartigt voortdurend de be
langen van bibliotheek en schoolverzameling, zoodat deze
instellingen steeds meer tot haar recht zullen komen.
Waar gewezen werd op veel, wat in het afgeloopen jaar
tot stand kwam, valle nog het licht op een practische ver
betering in het gebouw aangebracht, een electrische scliel-
geleiding, die goede diensten bewijst.
Voor het overige is alles bij het oude gebleven.
De meeste banken zijn ongeschikt, ventilatie laat veel te
wenschen over, verstoring van het onderwys door geraas
van de straat komt onophoudelijk voor. Het gebouw zelf is
een labyrinth van gangen, trappen en lokalen, waarin l>et
VERSLAG GEMEENTELIJKEN HANDELSCURSUS.