54 3 Gang van het onderwijs. de Ferdinand Bolstraat geheel zal verbeteren, zal de toe komst moeten leeren. De Commissie vreest, dat dit niet het geval zal zijn en zou daarom nogmaals in overweging willen geven, het gebouw der hulpschoo] aan de van Ostadestraat, na de ontruiming door de lagere school, voor tijdelijke bewaar school te bestemmen. In de wijk aan en bij de Valkenboschlaan was tot heden geen gelegenheid voor de ouders, om hun kinderen op een bewaarschool te krijgen. Door de stichting van een school aan de Teylerstraat zal hierin worden voorzien. Ook de Scheveningsche wjjk tusschen Haringkade en Bel gische park krijgt de bewaarschool, die daar zoo noodig was en die aan de Rotterdamsche straat zal verrijzen. De Commissie meent hier een woord van dank te mogen uitspreken aan het Gemeentebestuur voor de voortvarend heid, waarmede het voor de oprichting van de drie scholen gezorgd heeft. De in het vorige verslag uitgedrukte twijfel aan de spoedige totstandkoming ervan is tot haar groote vreugde niet gerechtvaardigd gebleken. Ook dit jaar ontving de Commissie steeds den indruk, dat verreweg de meeste hoofden en onderwijzeressen der bewaar scholen zich beijveren, het onderwijs zoo vruchtdragend mogelijk te doen zijn. Waar de resultaten minder goed waren en de bewaarschool niet geheel aan haar doel beantwoordde, moest dit geweten worden aan de reeds genoemde omstandigheid, dat de kin deren te laat geplaatst werden. Op de scholen, waar dit niet het geval was, kon een merkbaar verschil in ontwikke ling geconstateerd worden tusschen de jongere en oudere leerlingen, een verschil, dat niet zoo groot zou zyn, indien de laatsten geen voorbereidend onderwijs hadden genoten. Met genoegen zag de Commissie, dat vele onderwijzeressen zich beijveren haar vaardigheid in het teekenen in dienst te stellen van het onderwijs. Het illustratief teekenen vindt steeds meer beoefening. Het spel in de bewaarschool draagt over het algemeen niet meer dat streng gymnastische karakter, waarover vroeger herhaaldelijk werd geklaagd. Te groote klassen en te weinig speelruimte zijn in sommige scholen oorzaak, dat bij het spel nog niet die ongedwongenheid heerscht, die vooral voor heel jonge kinderen zoo gewenscht is. VERSLAG BEWAARSCH00L-0NDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1544