54
3
Gang van het onderwijs.
de Ferdinand Bolstraat geheel zal verbeteren, zal de toe
komst moeten leeren. De Commissie vreest, dat dit niet het
geval zal zijn en zou daarom nogmaals in overweging willen
geven, het gebouw der hulpschoo] aan de van Ostadestraat,
na de ontruiming door de lagere school, voor tijdelijke bewaar
school te bestemmen.
In de wijk aan en bij de Valkenboschlaan was tot heden
geen gelegenheid voor de ouders, om hun kinderen op een
bewaarschool te krijgen. Door de stichting van een school
aan de Teylerstraat zal hierin worden voorzien.
Ook de Scheveningsche wjjk tusschen Haringkade en Bel
gische park krijgt de bewaarschool, die daar zoo noodig was
en die aan de Rotterdamsche straat zal verrijzen.
De Commissie meent hier een woord van dank te mogen
uitspreken aan het Gemeentebestuur voor de voortvarend
heid, waarmede het voor de oprichting van de drie scholen
gezorgd heeft. De in het vorige verslag uitgedrukte twijfel
aan de spoedige totstandkoming ervan is tot haar groote
vreugde niet gerechtvaardigd gebleken.
Ook dit jaar ontving de Commissie steeds den indruk, dat
verreweg de meeste hoofden en onderwijzeressen der bewaar
scholen zich beijveren, het onderwijs zoo vruchtdragend
mogelijk te doen zijn.
Waar de resultaten minder goed waren en de bewaarschool
niet geheel aan haar doel beantwoordde, moest dit geweten
worden aan de reeds genoemde omstandigheid, dat de kin
deren te laat geplaatst werden. Op de scholen, waar dit
niet het geval was, kon een merkbaar verschil in ontwikke
ling geconstateerd worden tusschen de jongere en oudere
leerlingen, een verschil, dat niet zoo groot zou zyn, indien
de laatsten geen voorbereidend onderwijs hadden genoten.
Met genoegen zag de Commissie, dat vele onderwijzeressen
zich beijveren haar vaardigheid in het teekenen in dienst
te stellen van het onderwijs. Het illustratief teekenen vindt
steeds meer beoefening.
Het spel in de bewaarschool draagt over het algemeen
niet meer dat streng gymnastische karakter, waarover vroeger
herhaaldelijk werd geklaagd. Te groote klassen en te weinig
speelruimte zijn in sommige scholen oorzaak, dat bij het
spel nog niet die ongedwongenheid heerscht, die vooral voor
heel jonge kinderen zoo gewenscht is.
VERSLAG BEWAARSCH00L-0NDERWIJS.