54
9
(b. Natuurkunde).
Het onderzoek naar de kennis in dit vak richtte zich, wat
de keuze der onderwerpen betreft, naar hetgeen op de lessen
behandeld wTas.
Op de vraag, wat behandeld was, werd meestal tot ant
woord gegeven; pompen, brandspuiten, hevel, barometersen
thermometers. Enkele candidaten noemden de wet van Archi
medes en die van Boyle en de gassen zuurstof, stikstof en
koolzuur. Met enkele candidaten werd ook over koken, damp-
kringsverschijnselen, over stoommachine en bliksemafleider
gesproken.
In den regel konden de werktuigen nog al goed beschreven
worden en wisten de candidaten zich vrijwel rekenschap te
geven, op welke wet hun werking berust. Het onder woorden
brengen der genoemde wetten ging echter meestal gebrekkig.
Teekenen.
De teekeningen van het grootste deel der candidaten waren
(over het geheel) bevredigend. Verscheidene candidaten had
den met zorg gewerkt, sommige kozen voor haar teekening
een passende omgeving. Enkele waren daarin niet geslaagd,
verzwakten zelfs haar schets erdoor.
Er kwamen nogal perspectivische fouten voor. Zoo lieten
enkele candidaten bijv. wijkende lijnen naar-voren samen
komen. Door andere werd niet voldoende gelet op fouten
als: tafelpooten, die geen dikte hadden; onmogelijke afme
tingen, enz.
Op den dag van het mondeling examen werd gedurende
een half uur geteekend op het bord. De opgaven luidden:
tuiniers-gereedschap, een koffer, timmermans-gereedschap,
een keukenaanrecht met gerei, een leuningstoel, emmers
met juk, enz.
Hierbij kwam somtijds uit, hoe slecht sommige candidaten
haar omgeving bekijken, waardoor zij den juisten vorm van
eenvoudige voorwerpen niet altijd kennen.
Verbeterden enkele candidaten haar eindcijfer door haar
bordteekening, andere daarentegen verlaagden door deze
teekening haar totaalcijfer.
Naast drie candidaten, die een onvoldoend cijfer ontvingen,
waren er nog elf, die het slechts tot een 5 brachten.
Zingen.
De candidaten moesten ieder een liedje zingen naar eigen
keuze. Hierbij werd vooral gelet op de zuiverheid van den
zang en op de ademhaling op de juiste plaatsen.
De candidaten hadden gedurende 10 minuten voorbereiding
VERSLAG BE WAARSCHOOL-AKTE-EXAMEN S.