54 12 Paedagogiek. De opstellen konden, wat den inhoud betreft, aan niet te strengen eischen voldoen, doch taal- en stijlfouten kwamen nog te veelvuldig in het werk voor. Over het tweede onder werp waren twee opstellen ingeleverdbeide opstellen waren tamelijk onbeduidend van inhoud. Zes candidaten maakte een opstel over „Straffen en beloonen op de bewaarschool”. Deze opstellen waren over het geheel vrij goed. Slechts en kele candidaten wezen op den invloed, welken straffen en beloonen op het kind kunnen uitoefenen. De overige candi daten kozen het 3e onderwerp: „Waarom, wat en hoe vertelt ge op de bewaarschool De meeste van deze opstellen waren vrij goed. De resultaten van het mondeling onderzoek waren even eens bevredigend. Gevraagd werd aan de candidaten, welke onderwerpen zij bestudeerd hadden en naar aanleiding van hare mededeelingen werd onderzocht, in hoeverre zij eenig inzicht hadden in het aan deel, hetwelk de bewaarschool kan hebben in de lichamelijke, de verstandelijke en de zedelijke vorming der leerlingen. De examinatoren waren al tevreden, wanneer de candidaten blijk gaven het geleerde goed te begrijpen. Enkele malen kwam het voor, dat een candidaat woorden en uitdrukkingen, die zij bezigde, zelf niet begreep. Van de samenstellende klanken der tweeklanken bleken de candidaten meestal niet op de hoogte te zijn, een ui werd geheel op het schriftbeeld af gezegd te bestaan uit de u (van nu) de ie (van die). De kennis van het verschil in vorming van de verwante medeklinkers als de p en de b bjjv. bleek in verreweg de meeste gevallen in de meening der candidaten alleen te bestaan in het sterk of zwak gebruiken der betreffende spraak werktuigen, terwijl andere innerlijke of uiterlijke verschil len niet gekend werdenbijv, wel of niet medewerking der stem. De meesten wisten wel, hoe stem ontstaat, maar waar en hoe de stembanden geplaatst zijn, bleek velen candi daten niet duidelijk voor oogen te staan. Het antwoord „bij het strottenhoofd”, gaf wel eens aanleiding tot de vraag„hoe zijn de stembanden geplaatst bij het strotten hoofd van binnen of van buiten waarop dan niet zelden het antwoord kwam: „van buiten”. Vele candidaten plaatsten de stembanden lood-recht in het strottenhoofd, of wisten van buiten aan den hals niet aan te wijzen, op welke hoogte ze voorkwamen. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1570