54
12
Paedagogiek.
De opstellen konden, wat den inhoud betreft, aan niet te
strengen eischen voldoen, doch taal- en stijlfouten kwamen
nog te veelvuldig in het werk voor. Over het tweede onder
werp waren twee opstellen ingeleverdbeide opstellen waren
tamelijk onbeduidend van inhoud. Zes candidaten maakte
een opstel over „Straffen en beloonen op de bewaarschool”.
Deze opstellen waren over het geheel vrij goed. Slechts en
kele candidaten wezen op den invloed, welken straffen en
beloonen op het kind kunnen uitoefenen. De overige candi
daten kozen het 3e onderwerp: „Waarom, wat en hoe vertelt
ge op de bewaarschool De meeste van deze opstellen waren
vrij goed.
De resultaten van het mondeling onderzoek waren even
eens bevredigend.
Gevraagd werd aan de candidaten, welke onderwerpen zij
bestudeerd hadden en naar aanleiding van hare mededeelingen
werd onderzocht, in hoeverre zij eenig inzicht hadden in het aan
deel, hetwelk de bewaarschool kan hebben in de lichamelijke,
de verstandelijke en de zedelijke vorming der leerlingen. De
examinatoren waren al tevreden, wanneer de candidaten blijk
gaven het geleerde goed te begrijpen. Enkele malen kwam
het voor, dat een candidaat woorden en uitdrukkingen, die
zij bezigde, zelf niet begreep.
Van de samenstellende klanken der tweeklanken bleken
de candidaten meestal niet op de hoogte te zijn, een ui werd
geheel op het schriftbeeld af gezegd te bestaan uit de u
(van nu) de ie (van die).
De kennis van het verschil in vorming van de verwante
medeklinkers als de p en de b bjjv. bleek in verreweg
de meeste gevallen in de meening der candidaten alleen te
bestaan in het sterk of zwak gebruiken der betreffende spraak
werktuigen, terwijl andere innerlijke of uiterlijke verschil
len niet gekend werdenbijv, wel of niet medewerking
der stem.
De meesten wisten wel, hoe stem ontstaat, maar waar
en hoe de stembanden geplaatst zijn, bleek velen candi
daten niet duidelijk voor oogen te staan. Het antwoord
„bij het strottenhoofd”, gaf wel eens aanleiding tot de
vraag„hoe zijn de stembanden geplaatst bij het strotten
hoofd van binnen of van buiten waarop dan niet zelden het
antwoord kwam: „van buiten”. Vele candidaten plaatsten
de stembanden lood-recht in het strottenhoofd, of wisten van
buiten aan den hals niet aan te wijzen, op welke hoogte ze
voorkwamen.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.