54
14
Vertellen.
Spelen.
d.
De Sub-Commissie voor vertellen gaf ook dit jaar, evenals
de beide voorgaande jaren, den candidaten een eenvoudig
verhaal ter lezing, o. m. vertelsels van Louwerse, Nellie van
Kol, het tijdschrift „Ons Thuis”.
Gedurende 10 a 15 minuten konden de candidaten zich
voorbereiden; de vertelling mocht 30 minuten duren. Slechts
een enkele maal behoefde een onvoldoend cijfer gegeven te
worden. De meeste candidaten gaven blyk dit vak wel be
oefend te hebben.
Er waren nog te veel candidaten, die by de kinderen geen
belangstelling wisten te wekken, zoodat de klasse niet mede
leefde met het verhaal. Dit kwam dikwyls ook hieruit voort,
dat de candidaten te veel woorden en uitdrukkingen ge
bruikten, die de kinderen niet begrepen. Wat beteekent voor
een kind van de bewaarschool bijv.: de menschen wonen
buitenin minder dan geen tijdzieken verplegen en derge
lijke uitdrukkingen.
a.
b.
De opgave bij dit deel van het examen luidde:
„Schrijf 5 spelen op, welke gij goed kent. Begin het spel,
door de examinatoren gekozen, aan de kinderen te leeren”.
Bij de beoordeeling letten de deskundigen op:
De verklaring van het spel (leertoon, bespreking).
De opstelling der klasse (plaats, houding der leerlingen).
De leiding van het spel (orde, het voordoen, het ver
beteren van fouten).
De belangstelling der leerlingen.
Over het algemeen bleven de candidaten bij het middel
matige.
De meeste candidaten schoten te kort bij de verklaring
van het spel; zij meenden, dat het voldoende was een complet
voor te zingen, (dikwyls nog met zeer weinig nadruk en te
haastig) even te vragen: „waarvan heb ik gezongen”, en
dan maar bewegingen voor te doen. Slechts enkele toonden
te weten, dat men ernaar moet streven, de kinderen zich
te doen uiten. De kleintjes kennen hun omgeving dikwijls
beter, dan de onderwijzeres meent en nu is het de kunst
om, wat door de kinderen reeds zelf is waargenomen, door
hen te laten weergeven in woord en beweging. De leertoon
was over ’t geheel natuurlijk en opgewekt, doch moest bij
’t meerendeel der candidaten nog winnen aan zeggings
kracht.
Vele candidaten zorgden voor een goede opstelling der
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
c.