54 14 Vertellen. Spelen. d. De Sub-Commissie voor vertellen gaf ook dit jaar, evenals de beide voorgaande jaren, den candidaten een eenvoudig verhaal ter lezing, o. m. vertelsels van Louwerse, Nellie van Kol, het tijdschrift „Ons Thuis”. Gedurende 10 a 15 minuten konden de candidaten zich voorbereiden; de vertelling mocht 30 minuten duren. Slechts een enkele maal behoefde een onvoldoend cijfer gegeven te worden. De meeste candidaten gaven blyk dit vak wel be oefend te hebben. Er waren nog te veel candidaten, die by de kinderen geen belangstelling wisten te wekken, zoodat de klasse niet mede leefde met het verhaal. Dit kwam dikwyls ook hieruit voort, dat de candidaten te veel woorden en uitdrukkingen ge bruikten, die de kinderen niet begrepen. Wat beteekent voor een kind van de bewaarschool bijv.: de menschen wonen buitenin minder dan geen tijdzieken verplegen en derge lijke uitdrukkingen. a. b. De opgave bij dit deel van het examen luidde: „Schrijf 5 spelen op, welke gij goed kent. Begin het spel, door de examinatoren gekozen, aan de kinderen te leeren”. Bij de beoordeeling letten de deskundigen op: De verklaring van het spel (leertoon, bespreking). De opstelling der klasse (plaats, houding der leerlingen). De leiding van het spel (orde, het voordoen, het ver beteren van fouten). De belangstelling der leerlingen. Over het algemeen bleven de candidaten bij het middel matige. De meeste candidaten schoten te kort bij de verklaring van het spel; zij meenden, dat het voldoende was een complet voor te zingen, (dikwyls nog met zeer weinig nadruk en te haastig) even te vragen: „waarvan heb ik gezongen”, en dan maar bewegingen voor te doen. Slechts enkele toonden te weten, dat men ernaar moet streven, de kinderen zich te doen uiten. De kleintjes kennen hun omgeving dikwijls beter, dan de onderwijzeres meent en nu is het de kunst om, wat door de kinderen reeds zelf is waargenomen, door hen te laten weergeven in woord en beweging. De leertoon was over ’t geheel natuurlijk en opgewekt, doch moest bij ’t meerendeel der candidaten nog winnen aan zeggings kracht. Vele candidaten zorgden voor een goede opstelling der VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. c.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1572