54
19
Natuurkennis (Schoolhygiëne').
f.
Zingen.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
'j
b.
priëel”? Noem meer woorden met „kunst” samengesteld.
Wat beteekent „gekunsteld”? Hoe verklaart ge „een offer
brengen”? Gebruik „slachtoffer” eens in een zin. Verklaar
dat de tranen de tolken zijner menschelijkheid zijn. Geef
„tolk” in een anderen zin. En nu „vertolken”.
Voor dit examen-vak kon 5 keer een 8, 7 keer een 7,
8 keer een 6 en moest 10 keer een 5 en 1 keer een 4 toe
gekend worden. In de 11 gevallen, waarin de candidaten
minder dan een 6 behaalden, hadden zij dit lagere cijfer
meestal voor een groot gedeelte te wijten aan het slecht in
De meeste candidaten bleken voldoende kennis te bezitten
van het menschelijk lichaam om te begrijpen welke voor
zorgen en maatregelen in de bewaarschool genomen moeten
worden, teneinde de gezondheid van het kind in stand te
houden en te bevorderen.
Het examen liep over:
a.
De schoolbank en, in verband hiermee, over het ge
raamte, de spieren, het oog, het oor.
De ventilatie en de ademhaling.
De eerste hulp by kleinere of grootere verwonding en
den bloedsomloop.
De noodzakelijkheid der reinheid: den bouw der huid.
Het herkennen der schoolziekten en de maatregelen
door de onderwijzeres te nemen bij het ontdekken van
een ziektegeval.
De eischen van een modelschool als:
haar omgeving,
haar speelplaatsen,
het invallend licht,
de kleur der verf,
de wyze van verwarming,
het aantal kinderen in een lokaal,
het aantal klassen in een zelfde lokaal.
De candidaten, die een onvoldoend cijfer kregen, kenden
vaak wel eenige geleerd klinkende namen als „scoliose”,
„Systeem Levoir van Bemmelen”, „negatieve, positieve en
nuldistantie”, doch het rechte begrip van een en ander ontbrak.
De Commissie hechtte aan dergelyk „weten” weinig waarde;
zij kende daarentegen vrij spoedig een voldoend cijfer toe aan
die candidaten, die toonden te begrijpen en niet napraatten
het niet begrepene.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
i
*1
d.
e.
c.