54
de maat lezen en het op onvoldoende wijze toontreffen in het
verplichte, 10 minuten vooraf, ter bestudeering gegeven liedje.
Was dit oij die candidaten soms het gevolg van de ver
warring, waarvan zij blyk gaven, in het benoemen der noten?
Elk systeem werd toegelaten, maar er waren heel wat candi
daten, die de systemen door elkaar haalden.
Dikwijls ontbraken heldere begrippen van de (juiste bena
mingen der) intervallen, en (het opnoemen) der toonladders,
waarin vele candidaten toonden niet thuis te zijn. Het zingen
van toonladders, vooral van die der kleine terts, was voor
zeer veel candidaten een onoverkomelijke moeilijkheid.
Bij de voordracht van het liedje ter keuze van de candi
daten werd niet altijd zuiver gezongen. Het is zeker toch
wel een eerste vereischte voor een bewaarschoolonderwijzeres,
dat zij den kinderen zuiver voor zingt!
Van den omvang der kinderstem en het verband tusschen
spreek- en zangstem van het kind bleken sommige candi
daten geen denkbeeld te hebben. Toch oefent een goed inzicht
hierin grooten invloed uit op de keuze van het kinderlied.
Spreken.
Voor dit vak werd toegekend: 8 keer een 7, 13 keer een 6,
9 keer een 5 en 1 keer een 4.
Bezien we deze cijfers, dan blijkt, dat aan de eischen voor
dit vak gesteld, op slechts matige wyze voldaan werd. Dit
oordeel betreft zoowel de eigenlijke theorie der spraakklanken
als de verbetering der spraakgebreken en de daarmee samen
hangende ademhalingsoefeningen voor kinderen.
De kennis omtrent deze laatste ontbrak bij de meeste
candidaten geheel, Uit een en ander bleek, dat de exami-
nandae van de maniertjes, spelletjes, toestelletjes, om de
ademhalingsoefeningen voor kleinere kinderen aantrekkelijk en
onderhoudend te maken, niet op de hoogte waren.
Slechts weinig candidaten hadden eigenlijke spreekoefe
ningen met hun leerlingen gehouden; dus konden zij uit
de praktijk geen mededeelingen daaromtrent doen.
Iets betere resultaten werden verkregen bij het onderzoek
naar de wijze, waarop de candidaten soms in haar klasse
voorkomende spraakgebreken verbeterd hadden. Zoo wisten
zij nu en dan duidelijk mede te deelen, hoe ze de gebreken
stamelen, lispelen, stotteren enz., bestreden hadden.
Van hoorstomheid hadden de meesten niet gehoord.
Evenmin waren bij sommige candidaten bekend de ge
breken: open en dichte neusklank.
Dikwijls gaf het gesprek over het verbeteren van de spraak
aanleiding tot het bespreken der tekortkomingen in de spraak
der candidaten zelven.
20
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.