54 de maat lezen en het op onvoldoende wijze toontreffen in het verplichte, 10 minuten vooraf, ter bestudeering gegeven liedje. Was dit oij die candidaten soms het gevolg van de ver warring, waarvan zij blyk gaven, in het benoemen der noten? Elk systeem werd toegelaten, maar er waren heel wat candi daten, die de systemen door elkaar haalden. Dikwijls ontbraken heldere begrippen van de (juiste bena mingen der) intervallen, en (het opnoemen) der toonladders, waarin vele candidaten toonden niet thuis te zijn. Het zingen van toonladders, vooral van die der kleine terts, was voor zeer veel candidaten een onoverkomelijke moeilijkheid. Bij de voordracht van het liedje ter keuze van de candi daten werd niet altijd zuiver gezongen. Het is zeker toch wel een eerste vereischte voor een bewaarschoolonderwijzeres, dat zij den kinderen zuiver voor zingt! Van den omvang der kinderstem en het verband tusschen spreek- en zangstem van het kind bleken sommige candi daten geen denkbeeld te hebben. Toch oefent een goed inzicht hierin grooten invloed uit op de keuze van het kinderlied. Spreken. Voor dit vak werd toegekend: 8 keer een 7, 13 keer een 6, 9 keer een 5 en 1 keer een 4. Bezien we deze cijfers, dan blijkt, dat aan de eischen voor dit vak gesteld, op slechts matige wyze voldaan werd. Dit oordeel betreft zoowel de eigenlijke theorie der spraakklanken als de verbetering der spraakgebreken en de daarmee samen hangende ademhalingsoefeningen voor kinderen. De kennis omtrent deze laatste ontbrak bij de meeste candidaten geheel, Uit een en ander bleek, dat de exami- nandae van de maniertjes, spelletjes, toestelletjes, om de ademhalingsoefeningen voor kleinere kinderen aantrekkelijk en onderhoudend te maken, niet op de hoogte waren. Slechts weinig candidaten hadden eigenlijke spreekoefe ningen met hun leerlingen gehouden; dus konden zij uit de praktijk geen mededeelingen daaromtrent doen. Iets betere resultaten werden verkregen bij het onderzoek naar de wijze, waarop de candidaten soms in haar klasse voorkomende spraakgebreken verbeterd hadden. Zoo wisten zij nu en dan duidelijk mede te deelen, hoe ze de gebreken stamelen, lispelen, stotteren enz., bestreden hadden. Van hoorstomheid hadden de meesten niet gehoord. Evenmin waren bij sommige candidaten bekend de ge breken: open en dichte neusklank. Dikwijls gaf het gesprek over het verbeteren van de spraak aanleiding tot het bespreken der tekortkomingen in de spraak der candidaten zelven. 20 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1578