54
22
i.
2.
3.
4.
7.
10.
I
11.
12.
13.
14.
8.
9.
stichtte „kindertuin” en niet „bewaarschool?” Wie heeft de
speelgaven van Fröbel en zijn methode in ruimer kring be
kend gemaakt? Was Fröbel een vriend van aanschouwing?
Het komt de commissie voor, dat tot het goed verstaan
en in toepassing brengen der Fröbelmethode, eenige kennis
van het werken en streven van dezen grooten opvoedkundige
niet overbodig is.
Fröbelles.
Voor de verschillende lessen werden de volgende onder
werpen gegeven
Maak van de 5e gave een bouw- of schoonheidsvorm
laat dien onder uwe leiding zóó veranderen, dat aan 't
eind bij de kinderen verschillend werk ontstaat.
Maak een vouwsel en bespreek de vormen, die onder
het vouwen ontstaan.
De kinderen leeren vooral door tegenstelling; toon dat
aan by een les met 2 vouwbladen. Een andere candidate
kreeg dezelfde opgave bij 2 figuren van ringen.
Eén of meer leervormen van mozaïekgebruik die(n) als
onderdeel of uitgangspunt voor een schoonheidsvorm.
Geef eene eerste les met de 5e gave, dus in verband met
een voorafgaand leermiddel.
Maak van 8 vlechtlatten 3, of meer, opeenvolgende figuren
het le met de kinderen samen; laat door hen aangeven,
hoe het 2e uit ’t le, het 3e uit ’t 2e, enz. ontstaat.
Behandel het verschil tusschen wollen en houten bal;
daarna een spelletje.
Behandel de schynvormen der 2e gave.
Kleine 6e gave; een reeks bouwvormen met een kleine
vertelling.
Groote 6e gave; een kleine reeks bouwvormen met eenig
bijwerk van papier, door de kinderen gemaakt.
Maak levens- of schoonheidsvormen van 4 lange en 8
korte vlechtlatten.
Maak van de 5e gave een leervormgebruik dien als
onderdeel van een bouwvorm.
Maak van mozaïek 2 verschillende figuurtjes; laat de
punten van verschil opmerken; van de 2 figuren, een
aan het eind verschillend werk.
Mozaïek (le, 2e en 3e soort, kwadraat, half kwadraat en
halve rechthoek); werk met deze 3 soorten; laat ook ver
schillende kleuren combinaties uitkomen.
Slechts aan 3 candidaten moest een beslist onvoldoend
cijfer worden toegekend. Een enkele candidaat had blijkbaar
de opgave niet goed gelezeneen ander gevoelde zich niet be
kwaam, deze ten uitvoer te brengen en kreeg daarom ander werk.
5.
6.
II
VERSLAG BE W A ARSCHOOI.- AKTE-EX AMENS.