54 22 i. 2. 3. 4. 7. 10. I 11. 12. 13. 14. 8. 9. stichtte „kindertuin” en niet „bewaarschool?” Wie heeft de speelgaven van Fröbel en zijn methode in ruimer kring be kend gemaakt? Was Fröbel een vriend van aanschouwing? Het komt de commissie voor, dat tot het goed verstaan en in toepassing brengen der Fröbelmethode, eenige kennis van het werken en streven van dezen grooten opvoedkundige niet overbodig is. Fröbelles. Voor de verschillende lessen werden de volgende onder werpen gegeven Maak van de 5e gave een bouw- of schoonheidsvorm laat dien onder uwe leiding zóó veranderen, dat aan 't eind bij de kinderen verschillend werk ontstaat. Maak een vouwsel en bespreek de vormen, die onder het vouwen ontstaan. De kinderen leeren vooral door tegenstelling; toon dat aan by een les met 2 vouwbladen. Een andere candidate kreeg dezelfde opgave bij 2 figuren van ringen. Eén of meer leervormen van mozaïekgebruik die(n) als onderdeel of uitgangspunt voor een schoonheidsvorm. Geef eene eerste les met de 5e gave, dus in verband met een voorafgaand leermiddel. Maak van 8 vlechtlatten 3, of meer, opeenvolgende figuren het le met de kinderen samen; laat door hen aangeven, hoe het 2e uit ’t le, het 3e uit ’t 2e, enz. ontstaat. Behandel het verschil tusschen wollen en houten bal; daarna een spelletje. Behandel de schynvormen der 2e gave. Kleine 6e gave; een reeks bouwvormen met een kleine vertelling. Groote 6e gave; een kleine reeks bouwvormen met eenig bijwerk van papier, door de kinderen gemaakt. Maak levens- of schoonheidsvormen van 4 lange en 8 korte vlechtlatten. Maak van de 5e gave een leervormgebruik dien als onderdeel van een bouwvorm. Maak van mozaïek 2 verschillende figuurtjes; laat de punten van verschil opmerken; van de 2 figuren, een aan het eind verschillend werk. Mozaïek (le, 2e en 3e soort, kwadraat, half kwadraat en halve rechthoek); werk met deze 3 soorten; laat ook ver schillende kleuren combinaties uitkomen. Slechts aan 3 candidaten moest een beslist onvoldoend cijfer worden toegekend. Een enkele candidaat had blijkbaar de opgave niet goed gelezeneen ander gevoelde zich niet be kwaam, deze ten uitvoer te brengen en kreeg daarom ander werk. 5. 6. II VERSLAG BE W A ARSCHOOI.- AKTE-EX AMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1580