54
I
23
Sommige candidaten wisten de lessen werkelijk aantrek
kelijk voor de kinderen te maken, waartoe vooral de beschaafde
aangename toon, de rustige houding voor de klasse en de
wyze, waarop de leerlingen tot zelfwerkzaamheid werden
aangespoord, niet weinig bijdroegen. Door het meerendeel
evenwel werd bijna alles voorgezegd en voorgedaan, waar
door het werk voor de kinderen vermoeiend werd, zonder dat
zij er eenig nut van hadden.
Vertellen.
De Sub-Commissie voor vertellen gaf een korte schets aan
de candidaten ter lezing. Gedurende 15 minuten kregen de
candidaten gelegenheid om zich voor de vertelling voor te
bereiden; 25 minuten waren beschikbaar voor het vertellen
aan een klasse. Deze indeeling bleek in het algemeen zeer
te voldoen. Bijna alle candidaten wisten de verstrekte ge
gevens tot een aantrekkelijke en voor de kinderen bevattelijke
vertelling uit te werken; een enkele maal slechts was de
woordenkeus, gelet op de ontwikkeling der kinderen, minder
gelukkig.
De wijze van voordracht van sommige candidaten liet aan
natuurlijkheid nog vaak veel te wenschen over, ja was soms
bepaald vermoeiend door gekunsteldheid van den toon. Andere
candidaten hadden zich te weinig geoefend in uitbeeldend
voordragen van een vertelling. Door haar kleurlooze voor
dracht werden de feiten, waarop het aankwam, niet naar voren
gebracht, werd de kinderlijke belangstelling ervoor in geen
enkel opzicht gewekt.
Spelen.
De eisch voor dit deel van het examen aan de candidaten
gesteld, luidde: „Schrijf zes spelen op, welke gij goed kent;
drie ervan moeten nabootsingsspelen zijn. Begin het spek u
door de examinatoren aangewezen, den kinderen te leeren.
Bij de beoordeeling werd gelet op:
a. de verklaring van het spel;
b. den leertoon
c. de opstelling der klasse;
d. de wijze van aanleeren;
e. de uitvoering.
a. Vele candidaten zagen blykbaar niet de noodzakelijkheid
in eener korte bespreking met de leerlingen van den inhoud
en den gang van het spel. Sommigen meenden, dat het voor
het aanleeren van een nieuw spel voldoende was den naam
ervan te noemen, een gedeelte voor te zingen, naar aanlei
ding daarvan enkele onbeduidende vragen te stellen en dan
met de bewegingen te binnen. Anderen toonden even de
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
t