54 I 23 Sommige candidaten wisten de lessen werkelijk aantrek kelijk voor de kinderen te maken, waartoe vooral de beschaafde aangename toon, de rustige houding voor de klasse en de wyze, waarop de leerlingen tot zelfwerkzaamheid werden aangespoord, niet weinig bijdroegen. Door het meerendeel evenwel werd bijna alles voorgezegd en voorgedaan, waar door het werk voor de kinderen vermoeiend werd, zonder dat zij er eenig nut van hadden. Vertellen. De Sub-Commissie voor vertellen gaf een korte schets aan de candidaten ter lezing. Gedurende 15 minuten kregen de candidaten gelegenheid om zich voor de vertelling voor te bereiden; 25 minuten waren beschikbaar voor het vertellen aan een klasse. Deze indeeling bleek in het algemeen zeer te voldoen. Bijna alle candidaten wisten de verstrekte ge gevens tot een aantrekkelijke en voor de kinderen bevattelijke vertelling uit te werken; een enkele maal slechts was de woordenkeus, gelet op de ontwikkeling der kinderen, minder gelukkig. De wijze van voordracht van sommige candidaten liet aan natuurlijkheid nog vaak veel te wenschen over, ja was soms bepaald vermoeiend door gekunsteldheid van den toon. Andere candidaten hadden zich te weinig geoefend in uitbeeldend voordragen van een vertelling. Door haar kleurlooze voor dracht werden de feiten, waarop het aankwam, niet naar voren gebracht, werd de kinderlijke belangstelling ervoor in geen enkel opzicht gewekt. Spelen. De eisch voor dit deel van het examen aan de candidaten gesteld, luidde: „Schrijf zes spelen op, welke gij goed kent; drie ervan moeten nabootsingsspelen zijn. Begin het spek u door de examinatoren aangewezen, den kinderen te leeren. Bij de beoordeeling werd gelet op: a. de verklaring van het spel; b. den leertoon c. de opstelling der klasse; d. de wijze van aanleeren; e. de uitvoering. a. Vele candidaten zagen blykbaar niet de noodzakelijkheid in eener korte bespreking met de leerlingen van den inhoud en den gang van het spel. Sommigen meenden, dat het voor het aanleeren van een nieuw spel voldoende was den naam ervan te noemen, een gedeelte voor te zingen, naar aanlei ding daarvan enkele onbeduidende vragen te stellen en dan met de bewegingen te binnen. Anderen toonden even de VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. t

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1581