I 55 Inlichtingen van algemeenen aard. VERSLAG over het jaar 1910 van de Buitengewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen. Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, die by het onderricht gelden, zynhet onderwys zy zooveel mogelyk concreet; het zij zooveel mogelijk practisch en zooveel mogelijk individueel. Daarbij wordt door voortdurend her halen en inprenten getracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zóó, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het dagelyksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zy by het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrypen; dat zy in de getallenruimte 11000 met geheele getallen rekenen; de dagelyks gebruikt wordende maten en gewichten kennen; zich met geld kunnen helpen en in staat zyn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te schrijven. Vooral worden veel tijd en moeite besteed om de hand vaardigheid in practische richting te oefenen. In ’t algemeen neemt de lichamelijke ontwikkeling een voorname plaats in bij dit onderwys. Meer nog dan op andere scholen wordt de aandacht aan de zedelijke opvoeding gewyd en wordt zin voor orde en netheid aangekweekt. Klassenindeeling. De school telt op ’t oogenblik 3 klassen t. w. een 6e leerjaar, een 3e leerjaar, een 2e leerjaar. Leerplan; leervakken. In het leerplan zyn de volgende leervakken opgenomen: lezen, schryven, rekenen, Neder- landsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis (zaakonderwys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand werken, handenarbeid (slöjd). Algemeen vormend onderwys staat by elk vak op den voorgrond. Per week wordt 21 uur les gegeven, 's Morgens is tus-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 1591