I
55
Inlichtingen van algemeenen aard.
VERSLAG over het jaar 1910 van de Buitengewone
School voor Lager Onderwijs (school voor
zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79a te
Scheveningen.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, die by
het onderricht gelden, zynhet onderwys zy zooveel mogelyk
concreet; het zij zooveel mogelijk practisch en zooveel
mogelijk individueel. Daarbij wordt door voortdurend her
halen en inprenten getracht de leerstof het eigendom der
kinderen te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond
geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zóó,
dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in
het dagelyksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de
kinderen zoover te brengen, dat zy by het verlaten der
school een eenvoudig stukje lezen en begrypen; dat zy in
de getallenruimte 11000 met geheele getallen rekenen; de
dagelyks gebruikt wordende maten en gewichten kennen;
zich met geld kunnen helpen en in staat zyn een eenvoudig
briefje zonder grove fouten te schrijven.
Vooral worden veel tijd en moeite besteed om de hand
vaardigheid in practische richting te oefenen. In ’t algemeen
neemt de lichamelijke ontwikkeling een voorname plaats in
bij dit onderwys.
Meer nog dan op andere scholen wordt de aandacht aan
de zedelijke opvoeding gewyd en wordt zin voor orde en
netheid aangekweekt.
Klassenindeeling. De school telt op ’t oogenblik 3 klassen
t. w. een 6e leerjaar, een 3e leerjaar, een 2e leerjaar.
Leerplan; leervakken. In het leerplan zyn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schryven, rekenen, Neder-
landsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis
(zaakonderwys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand
werken, handenarbeid (slöjd). Algemeen vormend onderwys
staat by elk vak op den voorgrond.
Per week wordt 21 uur les gegeven, 's Morgens is tus-