I
55
8
Klasse-indeeling en aantal leerlingen.
zedekundige strekking wordt getracht mede te werken tot
verheffing van het zedelijk gevoel der leerlingen, tot onder-
drnkking van anti-sociale neigingen.
15
II
Resultaten.
Doordat aan deze school nog geen leerling den geheelen
leertijd heeft doorloopen, kan van de resultaten weinig ge
zegd worden. Voorloopig kan de voortgang van het onderwas
bevredigend genoemd worden, hoewel veel nadeel wordt
ondervonden van betrekkelijk groot en willekeurig schoolver
zuim, dat zeer storend werkt. Huisbezoek en bespreking met
de ouders helpen in enkele gevallen, doch tegenover laksch-
heid en onverschilligheid, soms onwil der ouders staat de
onderwijzer machteloos, daar op deze soort scholen de Leer
plichtwet niet van toepassing is.
Leerplan.
Het leerplan omvat de volgende vakkenlezen, schrijven,
rekenen, Nederlandsche taal, vaderlandsehe geschiedenis,
aardrijkskunde, natuurkennis en zaakonderw'ijs, zingen,
teekenen, gymnastiek, nuttige handwerken en handen
arbeid. Het aantal lesuren bedraagt 21 per week. Gedurende
den morgenschooltijd wordt ten hoogste een half uur, gedu
rende den namiddagschooltijd een kwartier pauze; gehouden.
Woensdag- en Zaterdagnamiddag geen school.
Opneming van nieuwe leerlingen heeft eens per jaar, in
’t begin van Mei, plaats. In Mei 1910 is geen nieuwe klasse
gevormd, daar de beperkte ruimte in het gebouw vroeger
ambtswoning geen plaatsing meer toelaat.
Tusschen de groote vacantie en de Kerstvacantie is een
week „Herfstvacantie” ingevoegd, daar de ervaring de
wenschelijkheid van een onderbreking van den leertijd
tusschen genoemde vacanties heeft doen gevoelen.
In deze school, geopend den l3ten Augustus 1909, zijn
42 kinderen opgenomen, die op 31 December 1910 waren
verdeeld
13 kinderen in het 2de leerjaar,
3d® en
Op 1 Januari 1910 was het getal leerlingen 41, in Mei 1910
is 1 leerling opgenomen.
VERSLAG OPENBARE SCHOOL ZWAKZINNIGEN.
3de
4de
- 4de
w r> v n