I
I
56
i I
F
15
Den Haag, 1 Maart 1911.
Dn. J. J. Pigeaud.
Aan het slot van dit verslag kan ik niet nalaten mijn
bijzonderen dank uit te spreken aan de Scheveningsche Zieken
verpleging voor de bereidwilligheid, waarmede ons voort
durend een lokaal is afgestaan voor het onderzoek der kinderen
van de scholen in Scheveningen en voor de hulp, bij de genees
kundige behandeling dier kinderen bewezen.
Wordt deze inrichting echter in de eerste plaats genoemd,
zoo wil ik toch evenmin een woord van hulde achterwege
laten aan de verschillende Haagsche poliklinieken en wijk-
verplegingen, welke elk in haar kring steeds zich beij verden
ons werk te vergemakkelijken.
schillende aandoeningen geneeskundig behandeld. Voor een
groot deel werden de voorgeschreven geneesmiddelen be
trokken uit de gemeente-apotheek; aan sommige kinderen
werden de medicamenten op school door de onderwijzers
ingegeven; dit gebeurde op verzoek der ouders, wanneer de
kinderen thuis weigerden iets in te nemen.
De algemeene gezondheidstoestand was op deze scholen
vrij bevredigend. Te Scheveningen overleed één leerling aan
tuberculose der longen.
Daar het voor het onderwijs der leerlingen van deze
scholen van het hoogste belang is te weten, welke hun
intellectueele ontwikkeling is en deze kennis eveneens van
groot gewicht is bij de beoordeeling der al- of niet-geschikt-
heid van nieuw opgegeven leerlingen, werd de psychologische
methode van Binet en Simon ter bepaling van het intellect
door Dr. Wijsman en den heer Schreuder, het hoofd der
school aan de Hooftskade, toegepast op normale school
kinderen, ten einde de waarde dezer methode bij Nederlandsche
kinderen te leeren kennen. Het resultaat van dit uitvoerig
onderzoek is gepubliceerd in het Belgische Tijdschrift „Zuid
en Noord” (2e jaargang, n°. 2). De uitslag was zoodanig,
dat zij de onderzoekingen ook op achterlijke kinderen toe
pasten. De uitkomsten van dit onderzoek benevens hunne
meening omtrent de waarde en bruikbaarheid der psycho
logische methode van Binet en Simon zullen zij nader
publiceeren.
Met de nieuwe verkorte methode van dezelfde onderzoekers,
waaraan door Dr. Wijsman werd verbonden een onderzoek
naar de schoolkennis, hebben zij van de school aan de
Hooftskade thans een honderdtal leerlingen onderzocht.
Hoewel dit onderzoek bij achterlijken zeer tijdroovend is,
meent Dr. Wijsman toch dit onderzoek verder te moeten
voortzetten.
8i
VERSLAG GEMEENTELIJKEN SCHOOLARTSENDIENST.
J