I
20
-
15
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
-f
neer alhier de schoolvergaderingen verplichtend worden
gesteld, B. en W. en de Commissie zoo nu en dan onder
werpen ter behandeling kunnen opgeven, ten einde het
oordeel van het schoolpersoneel daarover te vernemen.
Wij voegen hieraan toe enkele der redenen, waarom volgens
de mededeeling der hoofden geene schoolvergaderingen
worden of zijn gehouden.
a. De belangen der leerlingen en verdere zaken, het
onderwijs betreffende, werden voldoende vóór en na de
schooltijden en gedurende de teeken- en gymnastieklessen
met het personeel besproken, b. Er werd door het personeel
geene behoefte aan schoolvergaderingen gevoeld, c. Bij gebrek
aan belangstelling werden zij opgeheven, d. Het personeel
heeft voor het meerendeel buiten de schooluren geen tijd
voor vergaderingen, e. Besprekingen met lederen betrokken
onderwijzer leiden beter tot het doel: zij prikkelen niet den
partijgeest en wekken geen verbittering, waar de verhouding
te voren goed of redelijk was. f. Met uitzondering van het
hoofd en één onderwijzer was het geheele personeel tegen
het houden van schoolvergaderingen, g. Onder het personeel
was geen inleider te vinden voor het onderwerp: teeken-
onderwijs. h. Nog niet gehouden. Er zal in 1911 beproefd
worden ze te houden, als het personeel ze verlangt, i. Zij
gaven aanleiding tot oneenigheid. j. Schriftelijke gedachten-
'visseling levert betere resultaten op dan schoolvergaderin
gen. Dit vereischt studie, alvorens men zijne meening op
■schrift stelt, k. Onderlinge bespreking heeft plaats, telkens
als dit noodig blijkt. Geregelde schoolvergaderingen worden
niet gehouden, omdat dit voor het onderwijs niet noodig is.
óór alles is noodig, dat de onderwijzers werken, niet, dat
z',j praten. Onder het personeel zijn geen propagandisten,
óns ook om taktische redenen buiten het onderwijsbelang
’'orden zij niet gewenscht. Wij zijn circa 9000 uren samen
en vinden in dien tijd gelegenheid genoeg om zoo noodig
vau gedachten te wisselen. Komt er iets nieuws en belang
rijks dan wordt daarvan door allen kennis genomen en wordt
’’iet onderling goedvinden tot al of niet invoering besloten.
De resultaten van het onderwijs worden niet bepaald
door het al- of niet houden van schoolvergaderingen. Overleg