20
19
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Onderwijs aan schipperskinderen. Van het hoofd der school
aan het Ryswyksche Plein, die de schippersklasse onder zyne
leiding heeft en daarin ook onderwijs geeft, kwam het vol
gende verslag in:
„Het aantal ingeschreven leerlingen onderging geen groote
verandering: verleden jaar waren er 57 ingeschreven en
thans bedraagt dit aantal 59. In het afgeloopen jaar werden
er 50 nieuwe leerlingen toegelaten en 48 afgeschreven. Ge
durende de eerste drie maanden van dit jaar moest een
tijdelijke leerkracht bijstand verleenen aan den onderwijzer
en ook aan het eind van dit jaar blijkt die hulp weer noodig
te zijn. Des winters zyn het vooral kinderen van kermis
reizigers, die de klassen bevolkenvan de 25 op dit oogen-
blik aanwezige leerlingen zijn slechts 7 schipperskinderen.
Het gehalte dezer leerlingen is niet van het besteover het
algemeen vallen netheid, yver, gedrag en vorderingen van
de kramerskinderen niet te roemen en zyn zy hierin verre
de minderen der schipperskinderen, wier ouders het onder-
"ijs ook meer op prys stellen. De voornaamste oorzaak
hiervan zal wel zijn, dat zy slechts gedurende enkele win
termaanden de school bezoeken en dan verder van alle
onderwys verstoken blijven, terwyl het milieu, waarin zy
verkeeren, een minder gunstigen invloed uitoefent, wat
de taak van den onderwijzer in die klasse niet vergemak-
kelykt.”
Aan de Ist® klasse-school aan de Tullinghstraat wordt
niet meer gespaard, doordien aldaar voortdurend moeilijk
heid bestond, om aan het hulpkantoor der Posteryen in de
sehoolbuurt het bespaarde geld te doen aannemen.
Op sommige scholen worden de spaarpenningen geheel
of gedeeltelijk aan schoolreisjes besteed. Hoewel op deze
wijze de leerlingen wel direct het nut van het sparen leeren
beseffen, ryst toch de vraag, of het niet beter ware, wanneer
de Gemeente voor schoolreisjes een klein bedrag beschikbaar
stelde (zie openbare school aan de Hoefkade 101 onder:
„Schoolreisjes”) en de kinderen, die toch allen tot de minder
bedeelden behooren, hunne spaargelden voor hun later
leven behielden.