J
20
43
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
n.l. de onderwijzers weten of kunnen vermoeden, dat de
qualiteit van hun onderwijs door het Gemeentelijk of Ry'ks-
schooltoezicht voor een goed deel wordt afgemeten naar
het uiterlyk en den inhoud der sehoolwerkcahiers, wat tot
nog toe meestentijds het geval is.
Zoowel door leden onzer Commissie als door anderen,
wien het onderwijs op onze lagere scholen belang inboezemt,
wordt niet zelden geklaagd over het slecht spreken der
leerlingen, de moeilijke, onbeholpen uitdrukking der gedach
ten, eene klacht, die in het najaar ook in een Uwer openbare
vergaderingen door een der Raadsleden is geuit.
Ook wyst de Commissie in dit verband op het groote
gewicht van het verstaan der Nederlandsche taal, de hoofd
voorwaarde voor alle verdere ontwikkeling.
Hierom is het wenschelijk, dat in de eerste plaats de
spreekoefeningen op de lagere school zich niet in hoofdzaak
blijven bepalen tot de lagere klassen, doch dat ook in de
hoogere steeds naar gelegenheden wordt gezocht, om de
leerlingen zich zoowel in de mondelinge als in de schriftelijke
uiting der gedachten te laten oefenen en in de tweede plaats
het gebied der leesstof in de hoogere afdeelingen, die later
de middelbare scholen gaan bezoeken, zoodanig te variëeren,
dat den leerlingen meer begrippen op verschillend gebied
worden bygebracht.
Op enkele scholen laten de uitkomsten te wenschen over,
waar een onderwijzer met de orde te kampen heeft, op een
andere in de vervolgklasse, doordat het gehalte der leer
lingen zoo heterogeen is om dezelfde reden wordt geklaagd
over het rekenonderwijs in de 5de klasse aan eene burger
school. Het resultaat is zeer matig op eene school der 2de
klasse, waar de 2de klasse eenige zwakzinnigen herbergt
en de 3de 48 leerlingen telt. Van een burgerschool zouden
de resultaten beter zijn, indien sommige klassen niet over
bevolkt waren. Te wenschen over laten de uitkomsten op
ceiie 1ste klasse school, hetgeen is gebleken uit het schriftelijk
"’erk, dat eene sub-commissie heeft laten maken.
Hiertegenover staan scholen, waarvoor de sub-commissies
allen lof hebben, wat de vorderingen der leerlingen be
treft.