J 20 43 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. n.l. de onderwijzers weten of kunnen vermoeden, dat de qualiteit van hun onderwijs door het Gemeentelijk of Ry'ks- schooltoezicht voor een goed deel wordt afgemeten naar het uiterlyk en den inhoud der sehoolwerkcahiers, wat tot nog toe meestentijds het geval is. Zoowel door leden onzer Commissie als door anderen, wien het onderwijs op onze lagere scholen belang inboezemt, wordt niet zelden geklaagd over het slecht spreken der leerlingen, de moeilijke, onbeholpen uitdrukking der gedach ten, eene klacht, die in het najaar ook in een Uwer openbare vergaderingen door een der Raadsleden is geuit. Ook wyst de Commissie in dit verband op het groote gewicht van het verstaan der Nederlandsche taal, de hoofd voorwaarde voor alle verdere ontwikkeling. Hierom is het wenschelijk, dat in de eerste plaats de spreekoefeningen op de lagere school zich niet in hoofdzaak blijven bepalen tot de lagere klassen, doch dat ook in de hoogere steeds naar gelegenheden wordt gezocht, om de leerlingen zich zoowel in de mondelinge als in de schriftelijke uiting der gedachten te laten oefenen en in de tweede plaats het gebied der leesstof in de hoogere afdeelingen, die later de middelbare scholen gaan bezoeken, zoodanig te variëeren, dat den leerlingen meer begrippen op verschillend gebied worden bygebracht. Op enkele scholen laten de uitkomsten te wenschen over, waar een onderwijzer met de orde te kampen heeft, op een andere in de vervolgklasse, doordat het gehalte der leer lingen zoo heterogeen is om dezelfde reden wordt geklaagd over het rekenonderwijs in de 5de klasse aan eene burger school. Het resultaat is zeer matig op eene school der 2de klasse, waar de 2de klasse eenige zwakzinnigen herbergt en de 3de 48 leerlingen telt. Van een burgerschool zouden de resultaten beter zijn, indien sommige klassen niet over bevolkt waren. Te wenschen over laten de uitkomsten op ceiie 1ste klasse school, hetgeen is gebleken uit het schriftelijk "’erk, dat eene sub-commissie heeft laten maken. Hiertegenover staan scholen, waarvoor de sub-commissies allen lof hebben, wat de vorderingen der leerlingen be treft.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 538