20
50
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
2. Korte Lombardstraat 4.
deringen der leerlingen rekening zal moeten houden, omdat
op dien morgen het gewone onderwijs door ’t ontbreken
van 42 der schoolbevolking niet zyn natuurlijken gang
kan gaan.
Het opheffen der vervolgklassen aan de school acht
ondergeteekende een ramp. Immers tal van ouders, die,
nadat hun kind de 12e klasse doorloopen heeft, dit gaarne
nog laten op de school, die ’t bezocht, wenschen ’t niet
op eene andere school te doen overschrijven, met het
funeste gevolg, dat het kind dan geen voortgezet onderwijs
ontvangt.
De vervolgklassen aan deze school hebben uitstekend werk
verricht. Van de 5 leerlingen, die ondergeteekende hier nog
vond, werd 1 toegelaten tot de eerste klasse van den Gemeen
telijken Handelscursus1 slaagde voor de le klasse der
Rijksnormaallessen3 slaagden voor de Bjjz. kweekschool
in de Elandstraat, waarvan er ééne kosteloos en eene tweede
voor half schoolgeld werd geplaatst. De rapporten van drie
dezer meisjes, die nu aan deze school als kweekelingen
werkzaam zijn, zijn zeer goed.
Het blijft naar de meening van ondergeteekende altijd
moeilijk te oordeelen over de resultaten van het onderwijs.
Het is tamelijk gemakkelijk om te weten te komen, over
hoeveel parate kennis de leerlingen kunnen beschikken.
Men behoeft maar sommen, taalwerk of iets dergelijks
op te geven, en ’t getal fouten wijst tamelijk nauwkeurig
uit, hoe ver de klasse is. Op dergelijke proefnemingen
alleen is echter geen oordeel te vellen, vooral waar het
vakken als geschiedenis, natuurlijke historie en aardrijks
kunde geldt.
Neem een vak als geschiedenis. Als een onderwijzer veel
feiten laat leeren en tal van jaartallen memoriseert, be
schikken de leerlingen over een hoeveelheid kennis, grooter
dan die der leerlingen van een onderwijzer, die zijn klasse
onthaalt op treffende vertellingen ot vaak mooie geschied
kundige platen behandelt. Wat er van die verhalen, etc. als