20
54
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Zoo hebben we dit jaar, in aansluiting aan dergelijke maat
regelen van ’t vorige jaar, het spraakkunstig zuiver schrijven
verbeterd, door een doelmatiger behandeling van de taal
moeilijkheden in de 3e tot de 7 e klasse: ’t practische is
meer op den voorgrond gekomen. In de klasse-leerplans zijn
die zaken, ten behoeve van de onderwijzers méér uitgewerkt.
Dit is eveneens ’t geval met ’t rekenen., en de behandeling
der lengte-, vlakte- en ruimte-maten (metriek stelsel)-, deze
en de getallen met de hoofdbewerkingen worden van de
3e klasse af beter behandeld; aan ’t rekenen uit ’t hoofd
wordt meer gedaan, en voor herhaling en toepassing wordt
beter gezorgdde resultaten zijn zeer goed. Voor lezen zijn
geschikter boekjes ingevoerd: ten eerste, de aardige serie
van Ligthart en Scheepstra (Pim en Mien; Nog bij Moeder:
Dicht bij huis) en verder voor de hoogste klasse als lees
boek een doorloopend verhaal uit de Stamperiusbibliotheek.
Het volgende jaar hoop ik ook voor andere hoogere klassen
een geschikt dergelyk leesboek in te voerende vaak moei
lijke, weinig interessante boekjes met fragmenten of korte
verhaaltjes zijn dan althans niet meer de eenige. Om het
begrijpen der landkaart gemakkelijker te maken, is het
in-kaart-brengen van de omgeving der school en verder
van een deel der Gemeente (in lokaal 6) beter ingericht.
Van de 7e tot de 9e klas is gebruikt voor aardrijkskunde de
methode „Samen op Reis” door Ligthart c. s.de resultaten
waren niet voldoende; er ging te veel tijd verloren met ’t
opschrijven van de aanteekeningen’t geld ontbrak, om de
bijbehoorende boekjes aan te schaffen. Een nieuwe methode
van </esc/:iede?wsonderwjjs wordt beproefd: Voordat we (in
de 9e kl.) met de eigenlijke Vaderl. geschiedenis beginnen,
wordt gedurende 2 jaren een voorbereidende cursus gevolgd,
waarin we de kinderen, zooveel ze begrijpen kunnen, leeren
van allerlei hedendaagsche cultuurtoestanden, verhoudingen
en betrekkingen tusschen menschen en menschenvan onder
wijs, zorg voor ouden en zieken, politie, brandweer, zorg
voor gezondheid, enz. enz.; in ’tbijzonder het aandeel dat
de Gemeente daarin heeft; de inrichting van ’tGemeente
bestuur, ambtenaren, belastingen en allerlei deeleu van
Gemeentedienst en -zorg. Vervolgens hetzelfde van het Kijk-