20
56
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
10. Nieuwe Havendwarsstraat 4.
In alle klassen wordt getracht, zich stipt aan leerplan en
tafel van werkzaamheden te houden Wanneer een onder-
van een onderwijzer invalleneen of ander vak voor zijn
rekening nemen, waar zulks noodig was, af en toe lesgeven,
enz., om op de hoogte te blijven van de vorderingen der
klassen. Met vrucht kon hij hierdoor verschillende zaken
met het personeel bespreken. Zoo kon hij ook trachten er
voor te zorgen, dat het leerplan voor de verschillende
klassen zoo goed mogelyk werd afgewerkt, kon hij naar
wensch in sommige gevallen als tusschenpersoon optreden
tusschen ouders en onderwijzers, aangezien hij door aan
schouwing weet, hoe de verschillende leden van het personeel
hun taak opvatten en met de leerlingen omgaan.
In dit verslag wordt er op gewezen, dat het moeielijk
was, geschikten tyd te vinden voor schoolbyeenkomsten. Nu
was de een, dan de ander verhinderd wegens gebrek aan
tijd. Wenschelijk zou het zijn, als voor zulke schoolvergade
ringen eenige keeren per jaar b.v. de namiddagschooltijd
een uur mocht worden verkort.
Ondergeteekende spreekt in dit verslag de meening uit,
dat de dagelijksche schoonmaak niet voldoende is. Om een
enkele zaak te noemen. Bij vuil weer zou het zeer wenschelijk
zijn, dat na het aangaan der school gangen, portalen, trappen
nog eens een goede beurt kregen, dat er meer werd ge
zeemd, dat banken enz. meermalen nat werden afgedaan.
In veel gevallen zou het wenschelijk zijn, dat iemand onder
den schooltijd beschikbaar was. Bij afwezigheid van kweeke-
lingen moeten leerlingen uit een of andere klas openen, als
er gebeld wordt, wat hinderlijk is voor het onderwijs. At
en toe gebeurt het, dat een kachel is uitgegaan, dat er op
een gang een kleine overstrooming is door een tydelijke
verstopping van een urinoir. Zoo iemand zou ook kunnen
zorgen voor ’t kaften van boeken, het slijpen van pot-
looden, enz.
Zoo zou het schoolgebouw van binnen een veel netter
aanzien kunnen krjjgen dan het geval is.