e 20 By voortgezet schrijfonderwijs wordt enkel loopend schrift beoefend, dus geen groot, staand of middensoort, als voorheen. By rekenen wordt meer en meer oefening in vaardigheid beoogd. Bij Nederl. taal staan begrijpen en doen op den voorgrond, verstaan en gebruik der taal). Bij het teekenonderwijs in de lagere klassen wordt het gebruik van hulpmiddelen niet verboden, ja, in kl. 5 en 6 zelfs beoefend. Het zou voor het onderwys van het grootste belang zyn, indien de hoofden van scholen meer tijd hadden, om zich te wyden aan het onderwijs in de verschillende klassen. Thans wordt zooveel tijd in beslag genomen (vooral in veertienklassige scholen) met allerlei werkzaamheden van administratieve!! aard, dat zij, ofschoon een aanmerkelyk deel van dat werk in hun vrijen tijd verrichtende, niet zoo bekend kunnen zyn met den gang van het onderwijs, als wel wenschelijk is. 18. Wouwermanstraat 3. 17. Wouwermanstraat 1. 1 Juli werden twee klassen (1 derde en 1 zesde) naar de school aan de Fisherstraat overgeplaatst en 1 October werd een nieuwe eerste klasse opgenomen, zoodat deze school nu telt 1 eerste klas, 1 tweede klas, 2 derde klassen, 2 vierde klassen, 1 vyfde klas, 2 zesde klassen, 1 zevende klas, 1 achtste klas, 1 negende klas en 1 tiende klas. De proef, verleden jaar genomen om in parallelklassen de leerlingen volgens het Mannheimerstelsel te schiften naar hun aanleg, heeft uitstekend voldaan. De meer begaafden werkten vlugger op en de minder begaafden langzamer, zoodat de eersten nu een 5e klas vormen en de laatste een 3e klas, terwyl de normale kinderen in de twee 4e klassen zitten. De vrees, door sommige collega’s gekoesterd, dat deze schooljarenlang de naweeën zou ondervinden van het gelijk- 60 VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 555