20 19. Boylestraat 20. tijdig opnemen van 8 aanvangsklassen en enkele parallel- klassen meer, is (door tactvolle regeling) ongegrond ge bleken. In October 1911 2'/2 jaar na de opening zal deze school tameljjk normaal zijn alle klassen van 1 tot 12 zijn dan aanwezig en kunnen een aaneensluitend geheel vormen. Bij het leesonderwijs wordt zeer veel tyd besteed aan het z. g. werktuigelijk lezen (voor het leven van zoo groot belang). Met het oog hierop wordt de leesstof niet moeilijk genomen. Het schrijven geschiedt uitsluitend op papier, wat tot heden uitstekend bevalt. Bij het rekenonderwijs wordt er naar gestreefd, dat de leerlingen allengs zelfstandig leeren werken. Bij het onderwijs in de Nederlandsche Taal, voor zooverre het „zuiver schrijven” betreft, wordt veel schriftelijke toe passing gegeven. Het stelonderwjjs beoogt naast het schrijven van opstellen, brieven en briefkaarten, verrijking van den taalschat. Bij het aardrijkskunde-onderwijs wordt, naast het bespreken der leerstof, veel zorg besteed aan het goed kennen van alles, wat door de(n) onderwijzer(es) op de blinde wandkaart geteekend is. Bij het onderwijs in natuurkennis worden ook „bedrijven” besprokende planten, dieren en bedrijven worden be handeld in verband met het onderwijs in de aardrijkskunde. In de hoogere klassen worden eenvoudige onderwerpen uit de physica behandeld, in het zesde leerjaar het inenschelijk lichaam. Het geschiedenis-onderwijs bepaalt zich tot eenvoudige leerstof. Het teekenonderwijs sluit, voor zooverre het plaatteekenen betreft, zooveel mogelijk aan bij het andere onderwijs. In het derde, vierde, vjjfde en zesde leerjaar wordt bij het zangonderwijs gebruik gemaakt van „balkschrift”. 61 VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 556