20
19. Boylestraat 20.
tijdig opnemen van 8 aanvangsklassen en enkele parallel-
klassen meer, is (door tactvolle regeling) ongegrond ge
bleken.
In October 1911 2'/2 jaar na de opening zal deze
school tameljjk normaal zijn alle klassen van 1 tot 12 zijn
dan aanwezig en kunnen een aaneensluitend geheel vormen.
Bij het leesonderwijs wordt zeer veel tyd besteed aan het
z. g. werktuigelijk lezen (voor het leven van zoo groot
belang). Met het oog hierop wordt de leesstof niet moeilijk
genomen.
Het schrijven geschiedt uitsluitend op papier, wat tot heden
uitstekend bevalt.
Bij het rekenonderwijs wordt er naar gestreefd, dat de
leerlingen allengs zelfstandig leeren werken.
Bij het onderwijs in de Nederlandsche Taal, voor zooverre
het „zuiver schrijven” betreft, wordt veel schriftelijke toe
passing gegeven. Het stelonderwjjs beoogt naast het schrijven
van opstellen, brieven en briefkaarten, verrijking van den
taalschat.
Bij het aardrijkskunde-onderwijs wordt, naast het bespreken
der leerstof, veel zorg besteed aan het goed kennen van
alles, wat door de(n) onderwijzer(es) op de blinde wandkaart
geteekend is.
Bij het onderwijs in natuurkennis worden ook „bedrijven”
besprokende planten, dieren en bedrijven worden be
handeld in verband met het onderwijs in de aardrijkskunde.
In de hoogere klassen worden eenvoudige onderwerpen uit
de physica behandeld, in het zesde leerjaar het inenschelijk
lichaam.
Het geschiedenis-onderwijs bepaalt zich tot eenvoudige
leerstof.
Het teekenonderwijs sluit, voor zooverre het plaatteekenen
betreft, zooveel mogelijk aan bij het andere onderwijs.
In het derde, vierde, vjjfde en zesde leerjaar wordt bij
het zangonderwijs gebruik gemaakt van „balkschrift”.
61
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.