20
3. Falckstraat 11b.
De meeste klassen telden te veel leerlingen. Dientenge
volge namen in de lokalen, waarin zich die klassen bevinden,
de benoodigde schoolbanken te veel ruimte in, zoodat voor
de daarin onontbeerlijke schoolmeubelengroote stoel met
lessenaar, tafel en stoel, voetenbank telraam en rekenrek,
de noodige plaats ontbrak. Zeer terecht klagen ook de
onderwijzers dier klassen er over, dat zy zich voor de
klasse en in de gangpaden tusschen de rijen banken niet
ciëele draagkracht hunner ouders ook zy, maar zonder vol
doenden aanleg voor het Dransch en andere minder noodige
vakken, van burgerschool en hoogere burgerschool te
verwijderen.
De scholen en de maatschappij zouden er wel bij varen.
Ook wensch ik er nog even op te wyzen, dat z. g. knappe
leerlingen van scholen voor onvermogenden vaak in eene
andere omgeving erg tegenvallen. Dikwijls is „eenoog’'
Koning geweest „in het land der blinden,” om het eens
met de noodige overdrijving te zeggen.
2. Schelpkade 43.
De 3de en 4de klasse waren na de zomervacantie, bij ’t
begin van den cursus, zóó bezet, dat zij gesplitst moesten
worden.
De eene helft van de 3de en 4de klasse werd in de Balistr. 47
ondergebracht. Twee tijdelyke leerkrachten werden daarvoor
aangesteld. Sedert Januari van dit jaar zijn de handwerk
lessen des Woensdag van 1 en des Zaterdags van
ll'/2I2V2 uren. Hierdoor duren die lessen geen 3 uren meer
achter elkaar, zooals vroeger, en hebben de meisjes ook
den Woensdag vrij, ’t Teekenonderwijs is nog meer in de
richting van ’t natuur-teekenen gebracht. De leerlingen
vinden dit aangenaam en de vorderingen zijn grooter.
Doordat eenige schoolkaarten van Nederland in verschillende
tijdperken van onze geschiedenis aangeschaft zyn kunnen
worden, kan ’t onderwijs in de geschiedenis van sommige
onderdeden meer aanschouwelijk gegeven worden.
66
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.