20 3. Falckstraat 11b. De meeste klassen telden te veel leerlingen. Dientenge volge namen in de lokalen, waarin zich die klassen bevinden, de benoodigde schoolbanken te veel ruimte in, zoodat voor de daarin onontbeerlijke schoolmeubelengroote stoel met lessenaar, tafel en stoel, voetenbank telraam en rekenrek, de noodige plaats ontbrak. Zeer terecht klagen ook de onderwijzers dier klassen er over, dat zy zich voor de klasse en in de gangpaden tusschen de rijen banken niet ciëele draagkracht hunner ouders ook zy, maar zonder vol doenden aanleg voor het Dransch en andere minder noodige vakken, van burgerschool en hoogere burgerschool te verwijderen. De scholen en de maatschappij zouden er wel bij varen. Ook wensch ik er nog even op te wyzen, dat z. g. knappe leerlingen van scholen voor onvermogenden vaak in eene andere omgeving erg tegenvallen. Dikwijls is „eenoog’' Koning geweest „in het land der blinden,” om het eens met de noodige overdrijving te zeggen. 2. Schelpkade 43. De 3de en 4de klasse waren na de zomervacantie, bij ’t begin van den cursus, zóó bezet, dat zij gesplitst moesten worden. De eene helft van de 3de en 4de klasse werd in de Balistr. 47 ondergebracht. Twee tijdelyke leerkrachten werden daarvoor aangesteld. Sedert Januari van dit jaar zijn de handwerk lessen des Woensdag van 1 en des Zaterdags van ll'/2I2V2 uren. Hierdoor duren die lessen geen 3 uren meer achter elkaar, zooals vroeger, en hebben de meisjes ook den Woensdag vrij, ’t Teekenonderwijs is nog meer in de richting van ’t natuur-teekenen gebracht. De leerlingen vinden dit aangenaam en de vorderingen zijn grooter. Doordat eenige schoolkaarten van Nederland in verschillende tijdperken van onze geschiedenis aangeschaft zyn kunnen worden, kan ’t onderwijs in de geschiedenis van sommige onderdeden meer aanschouwelijk gegeven worden. 66 VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 561