i
a
20
73
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
12.
13. Vinkensteijnstraat 141.
De tijd voor de verschillende leervakken vooral in de
hoogere klassen is wel krap toegemeten.
regeling zal vervallen, dan zou ondergeteekende zulks zeer
in het nadeel van de school achten.
Omtrent het onderwijs in slöjd zij nog opgemerkt, dat
door ondergeteekende het voorstel tot B. en W. gericht is,
daarvoor een afzonderlijk lokaal bij de school te bouwen.
Verder is voorgesteld de cartonnage-arbeid in het 4e leerjaar
voort te zetten met de bedoeling, geleidelijk meer klassen
bij het onderwijs in handenarbeid te betrekken. Worden
deze denkbeelden verwezenlijkt, dan zal dit onderwijs eerst
geheel tot zijn recht kunnen komen.
Met het onderwijs in teekenen zal dit het geval zijn,
wanneer tafeltjes en zitbanken door betere modellen ver
vangen zijn, waaromtrent reeds tweemaal een voorstel tot
B. en W. gericht is.
De vervanging van de methoden voor aanvankelijk lezen
en fransch, resp. van Versluys en Dijkshoorn, door die van
Hoogeveen en Struik-Jongejan, is het onderwijs in die
vakken zeer ten goede gekomen.
Van den Eyndestraat 54.
lo. Zooals uit de cijfers (ruim 80 tusschentijdsche plaat
singen en ruim 60 tusschentijdsche afschrijvingen) kan
blijken, is de mutatie zeer groot; vele Indische kinderen
zochten en vonden hier plaatsing, maar er vertrokken ook
weer heel wat van onze leerlingen naar de koloniën.
2o. Onder de nieuwgeplaatsten waren vele minder goede
elementen: kinderen, die eenigen tijd zonder onderwijs
waren, of die op andere scholen zich niet goed gedroegen,
of zulke die achter waren door slecht gedrag of minder vlijt.
3o. Enkele leerlingen wTaren voor de eene klasse te ver,
voor de andere niet ver genoeg (zeer dikwijls zijn de nieuwe
lingen achter met Fransch).