20
75
lift
2. Bijzondere scholen.
3. Herhalingsscholen.
ia
aanvrage, gewoonlijk vervangt tijdelijk personeel voorloopig
de onderwijzeressen, een enkele maal werd zulks achterwege
gelaten, omdat het hoofd ’t niet wenschelijk vond met tijdelijk
personeel te werkendat zoo’n opvatting en de daaruit vol
gende toestand het onderwijs niet ten goede komt, behoeft
geen betoog. Sedert Januari wordt een proef genomen
op de burgerscholen om ’t handwerkonderwys Woensdag
en Zaterdagochtend te geven, opdat de meisjes hun vrijen
middag kunnen behouden; dat over ’t resultaat nog weinig
te zeggen valt, laat zich hooren; alleen dit, dat het den
Israëlietischen leerlingen weinig ten goede komt, doordat zij
de Zaterdagsche lesuren missenwel trachten de onderwijze
ressen hierin eenigszins tegemoet te komen door hun huis
werk op te geven of wel ’s Woensdags na’t lesuur te helpen,
maar afdoende is ’t niet en aan ’t einde van het leerjaar moeten
hun vorderingen achterstaan bij die der andere leerlingen.
Op deze scholen is ’t leerplan en werk zeer verschillend,
evenals de bevolking en de tjjd aan ’t handwerkonderwijs
besteed. Dat de resultaten daardoor zeer verschillend zijn, is
een natuurlijk gevolg. Onder de gesubsidieerde scholen vin
den wy zeer talrijke klassen tot 50 leerlingen toe, de niet
gesubsidieerde daarentegen hebben veelal kleine klassen
van 6 tot 15 leerlingen. Over ’t algemeen is ’t werk bevre
digend en met genoegen kan de sub-Commissie op eenige
scholen vooruitgang constateeren. Het leerplan der openbare
scholen ■werd enkele malen gevraagd en dan zooveel mogelijk
toegepast. Geldgebrek is voor sommige scholen een reden,
dat zij niet geheel aan de eischen voldoen.
Over ’t algemeen worden de herhalingsscholen goed be-
z°eht, alleen wordt op de school aan de Schelpkade het
aantal steeds minder; misschien is het aan te bevelen deze
school te verplaatsen. De groote aantrekkingskracht tot het
bezoek mag grootendeels voor de meisjes toegeschreven
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
i