20
83
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
J
de hoofden der bijzondere scholen gerapporteerd, dat er aan
.9 scholen op geregelde tijden schoolvergaderingen worden
gehouden en aan 14 op ongeregelde tyden.
In plaats van schoolvergaderingen hebben aan 5 scholen
besprekingen over schoolzaken vóór de lesuren plaats,
terwijl van de overige scholen noch geregelde, noch on
geregelde schoolvergaderingen, noch besprekingen worden
vermeld.
De vraag: Acht gij schoolvergaderingen gewenschtwordt
door het hoofd eener Protestandsche school bevestigend be
antwoord, doch onder deze reserveindien er van te voren
zekerheid bestaat, dat er van ernstige samenwerking sprake
kan zijn, d. w. z„ als de verhoudingen goed zijn, op onder
linge waardeering en vertrouwen zijn gebaseerd. DMr vooral
kan voor de eenheid der veelklassige school veel gedaan
wordenmaar in verband met de verantwoordelijkheid van
het hoofd is noodig, dat de schoolvergaderingen een advi-
seerend karakter dragen’’.
Een ander hoofd eener Protestandsche school acht school
vergaderingen met stemgerechtigde klasse-onderwijzers
verderfelijk, omdat ze wel het gezag, doch niet de verant
woordelijkheid verplaatsen, terwijl een derde hoofd oordeelt,
dat het gewoonlijk de minste leerkrachten zyn, die het
hardst om schoolvergaderingen „schreeuwen”.
Het hoofd eener Katholieke school acht de schoolvergade
ringen aan eene goedingerichte school overbodig, mits er
bij belangrijke aangelegenheden voeling wordt gehouden
niet het personeel.
Een ander hoofd rapporteert: „schoolvergaderingenkunnen
den bloei van het onderwijs bevorderen, maar ook belem
meren ’t eerste zal het geval zijn, wanneer de belangen
van het onderwijs, ’t laatste, indien personeele belangen op
den voorgroud treden”.
Eenige hoofden van neutrale scholen vinden ze wel ge
wenscht, doch zij moeten niet „verplicht” zijn.
Met voldoening heeft de Commissie gemerkt, dat bij het
bijzonder onderwijs het nut der schoolvergaderingen meer
‘m meer wordt ingezien.