20 a 87 i Gymnastiek. Dit vak wordt over het algemeen op de bijzondere confessioneele scholen stiefmoederlijk bedeeld, zoowel op de Protestantsche als op de R.-Katholieke. Van de 21 Protestantsche scholen geven slechts 4 klassi kaal onderwys in de vrye en ordeoefeningen der gymnastiek, bij de R.-Katholieke zijn die cijfers: 5 van de 23. Aan den Lutherschen Burgwal (Christelijk Nationaal Onder lijs) ontvangen slechts sommige leerlingen des Woensdags- ''ii Zaterdagsmiddags in dat vak les. Aan den Loosduinschen "eg (R.-Kath.) genieten alleen de kinderen uit het gesticht van het onderwijs in de vrye en ordeoefeningen, terwijl het °P de R. Katholieke Parochiale school aan de Cornelis «Tol straat uitsluitend voor de meergegoeden is bestemd. Op de VERSLAG LAGER ONDERWIJS. middel is het dienstig, doch eischt te veel tijd”. Een ander acht het onderwijs in slöjd zeer nuttig, doch heeft daarvoor geen uren beschikbaar. Het hoofd eener R.-K. jongensschool meldt: „Het nut als leervak of leermiddel is niet zoo groot als soms wel wordt beweerd”. Het hoofd eener R.-K. jongens- en meisjesschool oordeelt, dat het nut in de hoogere klassen niet opweegt tegen het tijdverlies; in de lagere is het getal kinderen 40 per klasse) een beslist, onoverkomelijk bezwaar. Overigens vraagt goed ingericht teekenonderwys minder moeite en kosten en biedt vele van de voordeelen van slöjd. Op de neutrale bijzondere scholen wordt de handenarbeid vrij algemeen beoefend (op 13 van de 20). Het oordeel over het nut van dit onderwys is gemeenlijk gunstig, hoewel een enkel hoofd de resultaten minder be vredigend noemt. Het hoofd van de school der Maatschappij tot Nut van 't Algemeen refereert zich aan zijn gunstig oordeel, in het vorig Jaarverslag afgedrukt. Het hoofd der Leerschool van het Haagsch Genootschap vermeldt, dat zoowel carton- als houtarbeid worden onderwezen aan de jongens, terwijl de meisjes handwerkonderwijs hebben. Als leermiddel kunnen vooral klei- en papierarbeid zeer nuttige diensten bewyzen voor de veraanschouwelijking van verschillende onderwerpen uit het reken- en zaakonderwijs.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 582