20 I t- 90 VERSLAG LAGER OMDERWIJS. F lingen onzer sub-commissies niet blijkt, dat een opzettelijk onderzoek naar de vorderingen der leerlingen op de bijzondere scholen door haar heeft plaats gehad, luidt de algemeene indruk bevredigend. Over 16 bijzondere scholen, waaronder een klein instituut, worden aangaande de resultaten geen gegevens verstrekt. Met betrekking tot de opleidingsscholen geven eenige sub-commissies op, hoeveel leerlingen bij verschillende examens hier ter stede en ook buiten de stad zijn geslaagd of op een certificaat op inrichtingen van voortgezet onder wijs alhier geplaatst zijn. Deze getallen zijn voor de meeste dier scholen bijzonder verblijdend, zoodat de Commissie de overtuiging heeft gekregen, dat er op genoemde inrichtingen flink wordt gewerkt. Aangaande de grootere scholen, meestal onder het bestuur van Vereenigingen staande, moet worden opgemerkt, dat veelal het groot getal leerlingen in iedere klasse en de om standigheid, dat meer klassen onder eene onderwijskracht in een lokaal zijn geplaatst, oorzaken zijn, dat de vorderingen minder groot zijn, dan men zoude wenschen. Geldgebrek is evenwel een factor, dien de hoofden, welke natuurlijk genoemden toestand evenzeer als de Commissie betreuren, niet bij machte zijn te neutraliseeren. Gaarne ruimt de Commissie eene plaats in voor de opmer kingen, die het hoofd der R.-Katholieke school aan de Cornells .Tolstraat 117 in het belang van het onderwijs aan zijne school ten beste geeft. Zjj zjjn: „Het drijven van sommige ouders om de kinderen toch maar zoo jong mogelijk op de H. B. 8. en het Gymnasium geplaatst te krijgen, doet veel schade aan het onderwijs, dat op die wijze ontaardt in dressuur, die zich later wreken moet. Het hoofd staat daartegenover vrij wel machteloos. Voldoet hij niet aan de wenschen van zulke ouders, dan gaan de leerlingen naar andere scholen, waar men minder afkeerig is van formalisme en verbalisme, ’t Zou aan de grondigheid van ’t lager onderwijs ten goede komen, als H. B. 8. en Gymnasium evenals Kweekscholen en Normaal lessen een bepaalden leeftijd eischten voor de toelating’ Slechts over de resultaten van het onderwijs van een

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 585