i
20
if
lOfi
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
krijgen, waarbij de minder begaafde leerlingen alleszins
gebaat worden.
Van zijn systeem, in den loop des tijds „het Mannheimer
stelsel” genoemd, kon Dr. Sickinger in 1905 getuigen„Allen
zijn er mede ingenomen, zoowel leerlingen als onderwij
zers, ouders, artsen, het schooltoezicht en alle politieke
partyen.”
Het bleef echter niet tot deze stad beperkt.
Het ministerie van onderwijs in Oostenrijk besloot er eene
proef mede te nemen. Baden, Beneden-Beieren, de Beiersche
Palz en het kanton Zürich namen gelijke besluiten. Char
lottenburg nam terstond het stelsel geheel over, breidde
het bovendien uit, door voor de hoogstbegaafden eene
extra-klasse met onderwijs in ééne vreemde taal toe te
voegen.
Het Mannheimer stelsel splitst de kinderen in verband
met hunne ontwikkeling en hunne bevattelijkheid voor het
onderwijs en tracht te voorkomen, eenerzijds, dat de achter
lijken een rem zijn voor de. ontwikkeling der vluggere
leerlingen en anderzijds, dat de achterlijken nog meer wor
den teruggedrongen in hunne opleiding.
Dit systeem geeft, meer dan eenig ander, gelijk recht op
ontwikkeling voor alle kinderen, geen gelijk recht voor allen
op hetzelfde onderwijs, maar voor allen op het voor hen meest
geschikte onderwijs, m. a. w. met handhaving van het school
klassenstelsel beoogt het systeem, alle leerlingen zoodanigen
schoolarbeid te doen verrichten als voor hen geschikt is,
zoowel uit het oogpunt der paedagogiek als uit dat der
hygiëne.
Eene sub-Commissie, benoemd tot het uitbrengen van liet
hierbjj overgelegde Rapport over het Mannheimerstelsel, in
verband met de behoeften van het Haagsch lager onderwijs,
heeft, na uitvoerige bespreking in hare vergaderingen, onder
voorlichting van afgevaardigden uit de Afd. ’s-Gravenhage
van het Nederl. Onderwijzersgenootschap, in de jongste
vergadering onzer Commissie verslag gedaan van hare
bevindingen. Zij kwam tot eene slotsom, waarmede de
Commissie zich geheel kon vereenigen en die als volgt
luidt