20
Het Mannheimer stelsel kan niet dan zeer gewijzigd in
onze gemeente w’orden toegepast.
Volgens de Wet op het Lager Onderwijs vormt toch en
terecht iedere school één organisch geheel met een getal
klassen, overeenkomende met het getal leerjaren of half
jaren. terwijl men dit stelsel niet meer te Mannheim toepast.
Daar bestaat slechts ééne volksschool, wier leerlingen in
een aantal gebouwen, ieder bestemd voor een dertigtal
klassen, zijn ondergebracht.
Jongens en meisjes zijn gescheiden, doch doorgaans zijn
in hetzelfde gebouw één jongens- en één meisjesgroep ge
huisvest, welke groepen w'eder in verschillende klassen zijn
verdeeld.
Onze Wet verzet zich dus alsnog tegen eene wijziging in
de schoolinrichting, geheel overeenkomstig het Mannheimer
stelsel.
Alvorens den weg aan te geven, die in deze gemeente
bij toepassing van het gewijzigde Mannheimer stelsel zoude
kunnen worden gevolgd, wenscht de Commissie de volgende
stellingen aan te nemen:
1°. De leerlingen zijn te onderscheiden in 4 groepen:
de meer begaafden. De Commissie vermeent, dat wegens
hun betrekkelijk gering getal de zorg voor hunne speciale
ontwikkeling en hunne belangen veilig aan de scholen kan
worden overgelaten
b. de normaal begaafden;
de minder begaafden (beneden het normale);
de zwakbegaafden (zwakzinnigen). Dezen hebben op de
scholen E reeds eene plaats gevonden.
2°. De geschiktheid der leerlingen onder a, b en c, hier
boven genoemd, voor den schoolarbeid is te uiteenloopend
ban dat het mogelijk is, hen gedurende de jaren, dat zij
ouder de leerplichtwet vallen, naar eenzelfde leerplan en
volgens dezelfde methoden hetzelfde einddoel te doen be
reiken.
3°. Er dienen maatregelen genomen te worden, om te
zorgen, dat de leerlingen, behoorende tot groep c, wier
geschiktheid tot leeren belangrijk minder is dan die van de
groepen a en b, gescheiden worden, teneinde te trachten,
10"
VERSLAG LAGER OUDERWIJS.
c.
d.