20
110
king aan de klassen van die categorie van kinderen, wier
intellect niet voldoende is, om het onderwijs, dat aan de
overige leerlingen kan worden gegeven, te volgen, en welke
kinderen dus een hinderpaal zijn om het onderwijs tot zijn
volle recht te doen komen.
Hierbij wees de spreker terecht op het reeds meermalen
in onze vergadering besproken feit, dat ook in onze scholen
dit één der oorzaken is, w aardoor het onderwijs niet geheel
tot zijn recht komt.
Wij moeten het dan ook niet anders dan toejuichen, dat
deze, voor ons lager onderwijs zoo belangrijke zaak aan de
orde is gebracht.
De sub-commissie heeft zich aan het werk gezet, om deze
aangelegenheid te onderzoeken, w’aarbij zij de zeer gewaar
deerde voorlichting ondervond van eene commissie uit het
N. O. G-, w aarin ook de bovengenoemde zaak in behandeling
was genomen.
Zij gevoelt zich hierbij verplicht even op te merken, dat
verschillende omstandigheden, buiten hare schuld, w.o. zijn
te noemen de moeielijkheid om tot een behoorlijk inzicht te
komen, en de verschillende beschouwingen, die een natuurlijk
gevolg zijn van het onderzoek in deze aangelegenheid ge
houden, er toe geleid hebben, dat zij eerst nu haar voorstel
indient.
Het Mannheimer stelsel kan niet dan zeer gewijzigd in
onze gemeente worden toegepast.
Volgens onze Wet op het lager onderwijs vormt toch, en
terecht, iedere school één organisch geheel met een aantal
klassen, overeenkomende met het aantal leerjaren of half
jaren, terwijl men dit stelsel niet meer te Mannheim toepast.
Daar bestaat slechts één volksschool, wier leerlingen
natuurlijk in een aantal gebouw'en zijn ondergebracht, ge
bouwen met 30 klassen en dus ware kazernen.
Jongens en meisjes zijn gescheiden, doch doorgaans zijn
in hetzelfde gebouw één jongens- en één meisjesgroep ge
huisvest, welke groepen in verschillende klassen zijn verdeeld.
Onze Wet verzet zich dus alsnog tegen eene wijzigingm
de schoolinrichting geheel overeenkomstig het Mannheimer
stelsel.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.