20
Ill
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
a.
b.
d.
Hoewel het nu natuurlijk wenscheiyk is, dat de vorming
het geval,
wenschen
De Commissie heeft het dan ook overbodig geacht om bij
haar voorstel dieper op het M. 8. in te gaan, en b.v. den
gang van het systeem door voorbeelden aan te geven. Men
kan vrij uitgebreid en duidelijk het stelsel beschreven vinden
in het Haagsehe Schoolblad van de Afd. den Haag van het
X. O. G. no. 1, 2, 6 en 7 van het jaar 1908, terwijl, voor
leden onzer Schoolcommissie nader de zaak
te bestudeeren, de titels der ons ten dienste
gestaan hebbende boekwerken, ter beschikking zijn.
De sub-commissie vermeent, dat de volgende stellingen
behooren te worden aangenomen, om daarna den weg aan
te geven, dien zij wil volgen:
le. De leerlingen zijn te onderscheiden in 4 groepen:
de beter begaafden. De sub-commissie vermeent, dat
wegens hun betrekkelijk gering aantal de zorg voor
hunne speciale ontwikkeling en hunne belangen veilig
aan de scholen kan worden overgelaten;
de normaal begaafden (de leerlingen van gewoon ge
halte);
de minder begaafden (beneden het middelmatige) en
om deze leerlingen gaat het;
de zwakbegaafden (zwakzinnigen). Deze gaan reeds op
afzonderlijke inrichtingen.
2e. de geschiktheid der kinderen onder a, b en c, hier-
voren genoemd, voor den schoolarbeid is te uiteenloopend,
dan dat het mogelijk is, de leerplichtige kinderen dier cate
gorie in de jaren, dat zij onder de leerplichtwet vallen, naar
eenzelfde leerplan en volgens dezelfde methoden hetzelfde
einddoel te doen bereiken.
3e. Er moeten maatregelen genomen worden, om te zor
gen dat, zooveel zulks mogelijk is, de leerlingen behoorende
tot groep c, wier geschiktheid tot leeren belangrijk minder
>s, dan die van de anderen, gescheiden worden om te trachten
hen sonder geestelijke overlading nog eene belangrijke ontwik
keling deelachtig te doen worden, terwjjl dan met de overigen
1,1 ter het thans bestaande leerplan kan worden afgewerkt.